Vad är formövergivande? 

Idag ska vi ta en djup titt på formövergivande. Den verkliga kostnaden och praktiska råd.

Team Responser
Publicerad
oktober 30, 2021
Senast uppdaterad
december 13, 2021
Övergiven Formulär

Formulär är de underskattade mästarna av kundförvärv. Oavsett din bransch, produkt eller tjänst har du utan tvekan formulär på hela din webbplats som tillåter kunder och kunder att vidta åtgärder som gör att ditt företag växer. Det kan vara att prenumerera på ett nyhetsbrev, köpa en produkt eller starta en provperiod. 


Användare är dock ökända för att överge formulär innan de klickar på "skicka"-knappen som hjälper ditt företag att växa. En undersökning från 2018 visade det 81% av respondenterna har nyligen övergett en formulär, och 67% av de svarande kommer aldrig att återvända efter att de har övergetts. Övergiven vagn, en specifik typ av formulär övergivande, har också varit ökar stadigt mellan 2016 och 2020.


Varför händer det här? Det finns flera stora och anmärkningsvärda orsakerna till formulär övergivenhet som ditt företag måste känna till. De främsta anledningarna till att användare överger formulär är säkerhetsproblem, längd, för mycket merförsäljning och onödiga frågor. Var och en av dessa orsaker ligger väl inom ditt företags makt att fixa, vilket leder till fler formulär färdigställanden som i sin tur leder till ökade intäkter.


Idag ska vi ta en djup titt på formulär övergivenhet. Vi kommer att diskutera den verkliga kostnaden för detta problem och ge praktiska råd för att hjälpa dig att minska antalet användare som lämnar din formulär Bakom. 

Vad är formövergivande?

Statistik för att lämna formuläret

Att lämna formuläret beskriver varje situation där en kund påbörjar någon typ av formulär men inte fyller i det och misslyckas med att bli en fullständig lead. Varukorgsövergiven är en specifik typ av övergiven formulär som får mest uppmärksamhet, men alla övergivna formulär på din webbplats bidrar till din totala övergivna formulär. 


Det finns många anledningar till varför någon kan överge ett formulär. I vissa fall börjar användare fylla i formuläret utan att någonsin ha för avsikt att fylla i det, till exempel "fönstershopping" i en onlinebutik. De kanske bara ville se det totala priset efter skatter och frakt men hade ingen avsikt att köpa. Denna typ av formövergivande är vanligtvis oförhindrad, men nästan alla andra orsaker till formövergivande kan kontrolleras. Med tanke på att 76.9 % av onlinekunderna överger sin kundvagn i kassan kan du verkligen genomföra meningsfulla ändringar som kommer att uppmuntra genuina shoppare att slutföra transaktionen.



Vad är den verkliga kostnaden för att lämna formuläret?

Hur mycket pengar går ditt företag miste om på grund av höga nedläggningsgrader? En nyligen genomförd undersökning upptäckte att övergivna onlinevagnar kostar Brittiska företag 18 miljarder pund i förlorad försäljning varje år. Denna statistik belyser den verkliga kostnaden för att låta kunder lämna din webbplats innan de genomför en meningsfull transaktion.


Vad är din faktiska kostnad för formulär övergivenhet? Detta beror på hur många formulär du har på din webbplats, affärsvärdet av en lead som genereras av dessa formulär, och andra mätvärden som genomsnittlig orderstorlek. 

Förutom att överväga att överge e-handelsvagnen, kommer ditt företag att behöva tilldela ett dollarvärde för att slutföra formulär som inte direkt genererar intäkter. 

Formulär är de underskattade mästarna av kundförvärv.
-Responser.com


Att bygga prenumerantbasen för ditt nyhetsbrev kan till exempel vara ett av dina huvudsakliga affärsmål, men en framgångsrik prenumeration genererar inte direkt intäkter. Du måste bestämma hur mycket inkomst en genomsnittlig abonnent vanligtvis genererar och sedan tillämpa det värdet på en generisk abonnent. Vid det här laget har du en mycket tydligare bild av vad formulär övergivande kostar dig formulär som inte direkt skapar inkomster. 


Du kan behöva gräva djupare i dina kunddata för att helt förstå kostnaden för att lämna formuläret, men det är en uppgift som är väl värd att göra. Det kommer att bidra till att belysa det ungefärliga värdet som ditt företag kan få om problem med att lämna formuläret korrigeras.

Hur man minskar formavbrott

5 tips för att minska bortfallet av formulär

Minskande form övergiven kan avsevärt påverka tillväxten av ditt företag. Ett liknande sätt att se på minskande andel avhopp är att se det som en utmaning som löses av förbättra dina formuläromvandlingar. Även om detta är helt sant, ger det mer direkt hjälpsamma tekniker att se det från den mer specifika linsen av problemet med användare som lämnar ditt formulär.


Innan du går in på de exakta stegen du kan ta är det viktigt att fokusera på vad som motiverar någon att slutföra din formulär. Din uppgift är att hålla denna motivation vid liv och till och med mata in den. Ibland motiveras användare av den absoluta nödvändigheten att skicka in din formulär, vilket är anledningen till formulär på statliga webbplatser ger vanligtvis en hemsk användarupplevelse - folk måste fylla i dem, även om de är dåliga. 


Chansen är stor att användare inte har den brännande nödvändigheten att fylla i ditt formulär, så du måste alltid ha deras motivation för att fylla i formuläret i åtanke. Med användarens motivation i åtanke, låt oss diskutera specifika steg du kan vidta för att minska formövergivandet. 

Prioritera kort Formulär

Lång formulär är allmänt avskräckta eftersom de ger intrycket att det kommer att ta för lång tid att slutföra dem. En allmän tumregel är att prioritera kort formulär, men det är inte alltid så enkelt. 


Ditt formulär bör sträva efter att vara kort, men det bör också be om all information som du behöver för att ta nästa steg. Du bör be om exakt så mycket information som behövs för nästa fas – varken mer eller mindre. Att be om för mycket information är inte bara avskräckande på grund av den tid det tar, utan det kan ofta verka som ett intrång i integriteten. Du vill aldrig att en användare ska fråga något i stil med, "varför behöver det här boxningsgymet veta min hemadress bara för att ställa en fråga?" 


Kortfattad är kraftfull, men kort formulär Det hjälper inte om du fortfarande måste kontakta kunden för mer information för att kunna fortsätta. Visst, du kan generera fler råa leads, men antalet leads som blir intäktsgenererande kunder kommer att bli lidande. 

Lägg till en formulärförloppsindikator

Förloppsindikatorer är ett utmärkt sätt att leda användare längre formulär. Om du ber om tre delar av information, finns det inget behov av en förloppsindikator. Dock längre formulär och processer, som att ansöka om ett lån eller köpa något online, kommer säkert att dra nytta av skapa en känsla av progression.


Denna känsla av progression matas in i motivationsdynamiken. Användare kommer direkt att se hur långt de redan har kommit och hur långt de har kvar att gå. Om deras motivation börjar avta och att de redan har fyllt i 70 % av formuläret kommer de sannolikt att tvinga dem att fortsätta istället för att överge hela processen.

Fånga partiella avledningar och kontrollera avledningscykeln

Partiell lead Capture

Tidigare har någon bara blivit lead om de klickade på den sista "skicka"-knappen på ett formulär. Om de inte gjorde det visste företagen inte ens om dem. 


Du kan också använda lead management och återställningsplattformar som Responser för att fånga partiella potentiella kunder som bara fyller i en del av formuläret, men inte klicka på den sista knappen. Med Responser, kan företag spåra hela leadsresan, validera e-post och telefonnummer och automatiskt skicka uppföljande e-postmeddelanden till dessa användare för att uppmuntra dem att återvända till din webbplats och slutföra processen.


Även om användaren tekniskt sett redan har övergett ditt formulär, förhindrar en tjänst som fångar partiella potentiella kunder att de är en helt förlorad sak. Partiella potentiella kunder är vanligtvis inte lika lovande som potentiella kunder som konverteras helt genom att fylla i ditt formulär, men de är fortfarande värdefulla för ditt företag och ger dig en kraftfull möjlighet till remarketing.


Det är värt att notera det Responser och andra tjänster kommer inte att fånga någon känslig information, såsom kreditkortsinformation eller lösenord. Kontaktinformation är det primära målet. 

Ge massor av vägledning

En förvirrad användare är en användare som är på väg att överge ditt formulär. Allt som kan vara förvirrande eller skapa frågor bör besvaras direkt i ditt formulär. Detta kan göras med några små ord nära fältet, information som är förifylld i fältet eller ett verktygstips som ger vägledning. 


Du kanske redan känner till några förvirrande frågor som bör lösas. Du bör också vara medveten om eventuella problem som användare uppmärksammar dig på via kontakt formulär eller livechatt. Om du upprepade gånger får samma fråga om en plats på din formulär, är det dags att svara på den frågan direkt på formulär. 


En annan teknik för att ge vägledning är att ha ett lätt identifierbart alternativ att direkt kontakta en livechattagent på samma sida som formulär. Om någon har en fråga om din formulär eller hela processen, de vet exakt hur de ska hitta svar, istället för att överge ditt formulär. En extra fördel med denna teknik är att om några tekniska problem med formulär uppstår, livechatt finns redan där för att hjälpa.

Använd in-line validering

Denna sista teknik är kort och koncist: validera formulärdata direkt. Om en användare bara får veta att deras e-postadress saknas .com eller att deras telefonnummer är en siffra för kort när de trycker på skicka, är det ganska troligt att de kommer att bli frustrerade och ge upp. De kanske försöker en gång till, men om de får ett nytt fel kan de vara borta. 


Åtgärda problemet genom att ha ditt formulär validera datatyper in-line före formulär lämnas in. Användare kommer att veta omedelbart om de har gjort ett misstag, snarare än att tro att de är klara och bli frustrerade när de inte är det. 

Formuläroptimering & Lead Capture med Responser

Att använda något av ovanstående tips hjälper till att förhindra användare från att överge ditt formulär i första hand. Men om de gör det kommer ett system på plats för att fånga partiella leads förhindra att det blir en fullständig förlust. 

Ditt företag har fortfarande kontaktinformation tillgänglig och kan automatiskt kontakta dem för att uppmuntra dem att fylla i formuläret.

Är du intresserad av att minska formulär övergiven och få värdefull information från dem som överger din formulär? Starta din kostnadsfria provperiod på Responser idag och se hur vår programvara för insamling av potentiella kunder kan förvandla förlorade potentiella kunder till nya möjligheter.

Senaste artiklarna

Bläddra bland alla artiklar
FrançaisItalianoEspañolDeutschjęzyk polskiPortuguêsNederlandsEnglish汉语SvenskaEnglish