Spårning Formulär Prestanda

Key Performance Indicators (KPI) relaterade till formulär analyser och de verktyg och metoder som hjälper till att mäta dem

Publicerad
november 18, 2021
Senast uppdaterad
december 14, 2021

Lösningar på problem med övergivande faller inte bara från himlen. Företag måste samla in information för att upptäcka vad mönstren är, varför övergivande sker och vad som kan göras för att åtgärda det.


Låt oss därför prata om Key Performance Indicators (KPI:er) relaterade till formulär analyser och de verktyg och metoder som hjälper till att mäta dem.

KPI:er för Formulär Optimering

Formulär KPI:er och Formulär Trattar

Nyckeltal är en mätbar variabel som avgör om ett företag når sina affärsmål.

Formulär Exponering

KPI:er för exponering visar hur nya potentiella kunder når din formulär till att börja med. Att veta var besökarna kommer ifrån går långt för att skräddarsy upplevelsen efter deras behov.

  • Trafik. Hur många människor tittar på formulär initialt, om de väljer att interagera med det eller inte? Företag ökar denna siffra genom att annonsera formulär via e-post, sociala medier eller på företagets hemsida.
  • Källor för besökare. Besökare når din formulär från en mängd olika platser, inklusive Facebook-inlägg och Google sökningar. Att känna till denna KPI hjälper dig att allokera mer resurser till de kanaler som ger dig flest resultat.
  • Enheter som används. Lika viktigt som varifrån trafiken kommer är vilka enheter som används för att komma åt din webbplats och formulär. Om en kategori (säg iPad) presterar dåligt, så är det ditt tecken på att börja fokusera på den.

Formulär Engagemangsgrad

Du har människorna på din webbplats vid det här laget. Nu är det din formulärs tur att behålla dem där och låta dem ge den information du vill ha. Oavsett om det är en formulär slutförandet eller ett övergivande är det viktigt att spåra hur interaktionen går för att ta reda på hur du kan förbättra upplevelsen.

  • Formulär Slutföranden. Hur många procent av dessa människor slutar formulär? Du bör aldrig förvänta dig att slutförandegraden ska vara perfekt någonsin, eftersom människor har sina egna skäl till varför de väljer att överge. Dock genomfört formulär representerar leads som är långt in i försäljningstratten. De var villiga att anstränga sig för att fylla i formulär och kommer sannolikt att slutföra en transaktion med dig.
  • Formulär Överger. Alla som delvis slutfört eller slutat avsluta en formulär kan betraktas som ett övergivande. Ofullständig formulär är kända som "poster".
  • Formulär Interaktioner. Hur lång tid tar det att fylla i din formulär, och hur länge stannar besökarna på sidan innan de klickar av? Tveksamheten spelar också en roll här: hur lång tid tar det för en användare att skriva det första tecknet i ett fält i genomsnitt? Långa tvekanstider gör att en viss fråga kan vara förvirrande eller kräva komplicerad information att hämta.

Formulär Mål

Varje formulär syftar till att uppmuntra en användare att göra en viss åtgärd, oavsett om det handlar om att köpa en ny produkt eller prenumerera på ett nyhetsbrev. Att kontrollera prestanda för dessa mål är en del av formulär analyser.

  • Prenumeration opt-in. Oavsett om det är ditt huvudmål formulär eller ett sekundärt alternativ ovanpå en beställning, bör e-postopt-in-priser spåras för att se om dina mål för nyhetsbrev och kundkommunikation uppnås.
  • Remisser. Använd formulär som en möjlighet att be om remisser och övervaka hur många du får som resultat. SoftwareAdvice.com släppte en undersökning där 78% av marknadsförarna tyckte att hänvisningar genererade "bra" eller "utmärkta" potentiella kunder.
  • Nyförsäljning. Ett nyckeltal som du inte får missa är det genomsnittliga ordervärdet (AOV), det vanliga beloppet för varje order genom din formulär. Att känna till denna information kan hjälpa dig att planera fraktkostnader, priser, volymrabatter och korsförsäljningsmöjligheter.

Formulär Prestanda

Formulär Prestanda-KPI:er betyder mest i slutet av dagen. Är din formulär presterar upp till par?

  • Problematiska fält. Vilka frågor eller uppmaningar ignoreras mest? Vilka kräver mycket korrigering och redigering innan en framgångsrik inlämning? Samla nyckeltal baserade på varje fält för att ta reda på vilka som behöver optimeras.
  • Avkastning på investeringar. Optimering är inte en enda uppgift på en "att göra"-lista. Det är ett projekt eller program som tar en hel del av din uppmärksamhet som chef eller webbdesigner. Det vill du säkerställa resurserna du lägger in ger dig en ordentlig avkastning.
  • Hur du ser ut i sammanhanget. Hur mår din formulär jämföra med andra företag inom ditt område? Antalet nedläggningar varierar oerhört beroende på bransch; försäkringar kräver till exempel en hel del juridiska avtal och personuppgifter som kan driva upp friktion i kundresan. Ge dig själv ett realistiskt riktmärke att arbeta med.


För att ge några exempel på hur formulär typ och bransch påverkar konverteringsfrekvenser, anser att rekrytering, utbildning, hälsovård och juridiska och kommunala tjänster har avsevärt högre konverteringsfrekvenser än inom telekom-, rese-, fastighets- eller e-handelsindustrin.


Även applikation formulär och orderförfrågningar har vanligtvis högre konverteringsfrekvens än ett köp, kontakt eller registrering formulär.

Verktyg och metoder för Formulär Optimering

Formoptimering

Du vet vilka nyckeltal du ska titta på, men vilka specifika verktyg ger dig information om dem?

Värmekartor och klickkartor

Värmekartor och klickkartor är kända som "kvalitativa analysverktyg" eftersom de inte rapporterar exakta siffror i sig som ett annat mått som avvisningsfrekvens skulle göra. Värmekartor visar visuellt var en besökares markör är på väg på sidan. Ju längre markören stannar på en plats, desto mer uppmärksamhet ger användaren det området.


Heatmaps kommer att tala om för dig om vissa uppmaningsknappar och uppmärksamhetsfångande element gör sitt jobb. Det kommer också att låta dig veta om vissa delar också distraherar publiken och tar bort uppmärksamheten där du vill ha den.


Clickmaps ger på samma sätt realtidsdata om var användare klickar, och de ger dig samma typ av information för knappar och länkar.


En mer avancerad version av dessa kartor är faktiska sessionsinspelningar, där markörens rörelser och åtgärder registreras i realtid. Du kommer inte alltid att ha tillgång till denna information, men om du gör det kan den vara ovärderlig för att visa upp hur kundresan fungerar på din formulär.

Datumintervallsgrafer

Spårning av webbplatsens prestanda bör inte sluta med bara en iteration av formulär. Som vi har nämnt i A/B-testdiskussionen vill du jämföra konverteringsstatistik och engagemangsstatistik över en tidsperiod. När du gör optimeringar till formulär, övervaka hur väl varje förändring fungerar i fält.

Formulär Trattar

Formulär Trattar

A formulär trattrapporten visualiserar för dig andelen besökare som interagerar med formulär, överge det i förtid och slutför det framgångsrikt samtidigt som du trycker på knappen Skicka. Den här typen av grafer kan kasta lite ljus över specifika anledningar till varför användare hoppar av vid vissa punkter.

Målgruppssegmentering

Marknadssegmentering praktiseras redan av stora återförsäljare med utmärkta resultat. McKinsey bekräftade det användningen av segmentering resulterade i en försäljningsökning på upp till 5 % för en återförsäljare, och Epsilon visar oss att förmågan att anpassa marknadsföring gjorde 80 % av kunderna mer intresserade av att köpa.


Det är viktigt att titta på engagemangsstatistik i rätt sammanhang. Placera dina besökare i grupper, till exempel:

  • Metod för åtkomst. Vilken webbläsare används? Om din formulär presterar dåligt på Safari, Edge eller Firefox, då kommer du att se det när du tittar på analysen. På samma sätt, kontrollera om vissa enheter som mobila smartphones eller stationära datorer överges oftare.
  • Plats och demografi. Besökarna själva kan komma från olika geografiska platser eller demografi som ålder, inkomstklass och kön. Formulär analyser avgör om dessa faktorer påverkar din formulär konverteringsfrekvenser.
  • Trafikkälla. Någon kommer till din formulär genom a Google sökning kommer förmodligen att agera annorlunda än någon som kom från en väns remiss.
  • Beställ innehåll. e-handel formulär gjorda för att slutföra transaktioner kan också vara en viktig datakälla. Du kanske upptäcker att det är rätt väg att anpassa kundresan till en viss produktgrupp.


Titta på om det finns ett mönster för ett specifikt segment, och i så fall vilka slutsatser du kan dra av resultaten.

Bästa praxis för Formulär Optimering

Här är några olika tips som kan få ditt företags webbdesign anpassad efter formulär optimering.

  • Justera vänster. Många av oss är vana vid att läsa från vänster till höger, eftersom vi har lärt oss att läsa på det här sättet. Rikta in all text med den vänstra sidan av skärmen för att minska tröttheten när du läser igenom formulär.
  • Undvik långa rullgardinsmenyer. Ingen vill scrolla en mil för att svara på en enda fråga eller leta efter en liten post i ett torn av alternativ. Drop-downs är faktiskt en ledande orsak till övergivande enligt många studier. Våra rekommenderade alternativ inkluderar radioknappar, reglage för svar med ett brett utbud av möjliga värden och till och med raka textrutor.
  • Börja med de enkla frågorna. Ett smidigt första intryck är viktigt. När du väl har någon som är fast på din sida, kommer de svårare frågorna senare inte att vara lika avskräckande.
  • Visa att du bryr dig om användarnas integritet. Företag som använder Google Analytics måste ha en integritetspolicy tillgänglig, som avslöjar exakt vad du tänker göra med informationen du samlar in i formulär. Ingenting får potentiella leads att lita på dig mer än ett uttryckligt sekretessmeddelande.
  • Fokus på tillgänglighet. Stora knappar och lättlästa typsnitt borde vara ett självklart val, men kom ihåg att du även kan kolla efter stöd för färgblindhet i dina färgpaletter. Det är en liten övervägande som avsevärt kan hjälpa någon.


Du är inte ensam i ditt formulär analysinsatser. Faktum är att företag idag förlitar sig så mycket på onlineundersökningar, nyhetsbrev och opt-in att verktyg och programvara nu finns tillgängliga på marknaden för att hjälpa till att optimera dessa sidelement.

Formulär Analys: Använd verktyg till din fördel

Oroa dig inte. Det finns faktiskt företagstjänster där ute som riktar sig direkt formulär analyser. Istället för att bara fungera som en datainsamlingsplattform för att generera statistik, går dessa tjänster längre än genom att erbjuda en holistisk utvärdering av din formulärs prestanda och skapa handlingsbara insikter om vad som kan göras för att öka konverteringarna.


Du kan till exempel spåra nya potentiella kunder under hela försäljningscykeln, från det frsta besöket till slutförandet av formulär. Övergivna och återställda leads spåras också, vilket ger dig massor av data att basera dina affärsbeslut på.


Men med så många tjänster på marknaden, hur vet du vilken som har funktionsuppsättningen och priset som är rätt för din organisation och dess omständigheter? Faktorerna att överväga är:

  • Vad du vill åstadkomma med din formulär. Nästan alla företag vill i slutändan öka försäljningen, men vissa kanske använder det formulär som ett sätt att samla kontakter med potentiella leads. Andra har en formulär som fungerar som en utcheckning för en transaktion.
  • Typerna av formulär du kommer att använda. Det är inte ovanligt att ett företag har flera, distinkta formulär på sin hemsida. Om det låter som du, välj en tjänst som kan fokusera på alla typer du behöver.
  • Avkastning på investeringar. Alla kvalitetsverktyg eller plattformar kommer med en prislapp, men det är nästan alltid värt pengarna. Om några små förändringar kan ha en djupgående inverkan på din omvandlingsfrekvens och försäljning, varför inte?


Förenkla Formulär Analys med Responserär kraftfull Formulär Data

Google Analytics kan vara den mest populära och välkända formulär analysplattform där ute eftersom den är gratis och verkligen en utmärkt resurs, men lita inte enbart på den. GA ger dig helt enkelt fakta och siffror utan att ge dig resurserna att omsätta dessa rapporter till handling.


Mer avancerade plattformar som Responser är en attraktiv investering för att optimera din formulär och få ut mer av dina besökare och potentiella kunder. Inte bara kommer du att få fler potentiella kunder att interagera med ditt företag, utan du kan också filtrera bort de mest högkvalitativa att ge din uppmärksamhet till.


Kom ihåg att det är dyrt att generera leads. Du kan betala för PPC-trafik genom Google Annonser, men om dessa användare studsar av medan de fyller i din formulär, det är förlorade pengar. Sluta försöka gissa din väg till seger och dra fördel av de processer och metoder som vi har pratat om i den här artikeln genom ett tungt arbete formulär analysplattform.

Inga artiklar hittade.

Senaste artiklarna

Bläddra bland alla artiklar
FrançaisItalianoEspañolDeutschjęzyk polskiPortuguêsNederlandsEnglish汉语SvenskaEnglish