Formdesign efter bransch: nyckelinsikter för formoptimering

I det här inlägget går vi igenom varje bransch som omfattas av Responser, som beskriver både de stora formdesignutmaningarna och

Team Responser
Publicerad
september 10, 2021
Senast uppdaterad
december 13, 2021
Formoptimering

När det kommer till design formulär som minskar nedläggning och ökar konverteringar, samma bästa praxis är allmänt tillämplig inom alla sektorer:


  • Ta alltid fel på enkelhetens sida.
  • Arbeta för att skapa en känsla av progression.
  • Inkludera intuitiv, diskret felhantering.
  • Prioritera läsbarhet.
  • Konto för både mobila och stationära användare. 


Som sagt, varje bransch står fortfarande inför sin egen unika bilda övergivna utmaningar. Och även om ovanstående nästan alltid bör tillämpas, representerar det inte allt du behöver. Olika sektorer kommer oundvikligen att kräva olika tillvägagångssätt.


I det här inlägget går vi igenom varje bransch som omfattas av Responser, som beskriver både de stora utmaningarna i formdesignen och hur man kan övervinna dem. 

Finansiella tjänster Formulär

Foto av:Shopify-partners

Enligt branschens benchmarkingdata som samlats in av Zuko.io:

  • Bland användare som faktiskt har sett eller börjat fylla i formulär, har sektorn för finansiella tjänster en total omvandlingsfrekvens på 47.66%. 
  • 47.66% på skrivbordet 
  • 45.35% på mobilen
  • 42.91% på surfplattan. 
  • Mediangenomförandetiden för finansiella tjänster formulär är tre minuter, åtta sekunder. 
  • Mediantiden för övergivande är en minut, femtiotre sekunder.


De stora frågorna som står inför finansiella tjänster från en formdesign Perspektivet är den stora mängd information som ett genomsnittligt företag måste samla in. Att säga att detta är överväldigande för slutanvändare vore att uttrycka det lätt.


I en undersökning av Signicat, 40% av de svarande som övergav ett formulär för finansiella tjänster gjorde det för att det krävde för mycket personlig information, 34% för att det tog för lång tid att fylla i formuläret och 18% på grund av förvirrande språk.


För att ta itu med att formuläret lämnats rekommenderar vi följande:

  • Skapa ett formulär med flera sidor och en förloppsindikator: Gruppera relaterade fält tillsammans på samma sida och se till att varje sida bara har en kolumn.
  • Tona ner komplext språk: Om det behövs, inkludera länkar eller popup-fönster till kunskapsbaserade artiklar som förklarar de koncept du försöker förmedla.
  • Inkludera automatiska lagringar i ditt formulär: Detta skyddar en användare från att behöva börja om efter en oavsiktlig stängning.
  • Fundera på hur du kan minska ifyllningstiden för formuläret: Detta kan inkludera att använda autokompletteringsdata från en leads webbläsare, automatiskt fylla i detaljer som adress eller postnummer, eller eliminera eller göra specifika fält valfria som inte är absolut nödvändiga, till exempel telefonnummer. 
  • Se till att din formulär är användbar: Formulär ska vara lätt att slutföra på dator, surfplatta och mobil.

Resor och turism Formulär

Foto av:Andrew Gosine

Resor och turism verkar till en början lida av samma problem som finansiella tjänster. Zuko.io rapporterar i genomsnitt 48 indata per formulär – högre än någon annan sektor utom lokala myndigheter. Sammantaget, sektorn: 

  • Har en total omvandlingsfrekvens på 33.98% på alla enheter, med enhetsspecifika omvandlingsfrekvenser enligt följande: 
  • 39.71% på skrivbordet. 
  • 38.14% på surfplattan. 
  • 29.48% på mobilen. 
  • Har en mediantid för slutförande av formuläret på två minuter, trettiofem sekunder och en övergivandetid på en minut, trettioen sekunder. 


Per försäljningscykel, den vanligaste orsaken till att resor & turism överges är priset. Medan längd och komplexitet do spelar en roll, den är relativt liten jämfört med de flesta andra skäl:

  • Inget köpsyfte, bara efterforskningar. (39%)
  • Priset är för högt. (37%) 
  • Behöver kolla med andra. (21%)
  • Bokningsprocessen tar för lång tid. (13%)
  • Tekniska problem. (9%)
  • Brist på betalningsalternativ. (7%)


Det enklaste sättet att minska totalt sett bildar övergivande inom resor och turism, då är att göra prisinformation tillgänglig i förväg, helst via någon form av priskontrolllösning. Ännu viktigare är att man måste se till att priserna förblir konkurrenskraftiga med resten av sektorn.


Utöver det gäller samma allmänna råd för resor som för andra sektorer — att spara områden och i synnerhet remarketing. 


Dessutom, som med många andra sektorer i detta stycke, förbättra din mobila upplevelse. 

Bil- och bilhandlare Formulär

Foto av:Brodie Vissers

Bilindustrin formulär har den sämsta omvandlingsfrekvensen av alla sektorer, 9.65% totalt. Dessutom verkar det som bilindustrin formulär överges nästan omedelbart, eftersom Zuko.io rapporterar i genomsnitt 8 ingångar per formulär, utan data om nedläggning eller slutförandetid.


Tyvärr finns det lite rådata om orsaken till en så hög nedläggningsfrekvens - även om vi kan extrapolera baserat på vad vi vet om sektorn. 


Först, enligt Deloitte 2021 Global Automotive Consumer Study, 71% av amerikanska konsumenter föredrar att åtminstone en del av köpet sker personligen. En annan liknande undersökning från Harris visade att 64% av människorna inte är bekväma med att köpa helt online. I båda studierna föredrar dock att kunderna föredrar att följande görs mestadels eller helt online:


  • Letar efter ett fordon. 
  • Fastställande av det slutliga försäljningspriset.
  • Värdering av deras inbytesfordon.
  • Kreditprövning/finansiering. 
  • Boka ett möte för att ta i besittning efter köp.
  • Granska/köpa försäkring eller utökade garantier. 


Det är klart problemet med bilindustrin formulär design är grundläggande. Att ta itu med detta innebär att först omdefiniera vad som klassas som en konvertering. Med tanke på att ett köp i allmänhet inte kommer att slutföras förrän efter en provkörning, formulär bör vara inriktad på att få folk till en återförsäljare snarare än att göra en försäljning.


Personalisering av omnikanal är också ett måste, eftersom den typiska kundresan oavsett om man köper eller hyr är komplex och sannolikt kommer att inkludera flera kontaktpunkter över flera enheter – vilket också kan innebära flera formulär. Justera var och en för att ta hänsyn till detta och se till att du har ett sätt att fånga och remarketing partiella potentiella kunder.

Fastighetsmäklare Formulär

Foto av:Shopify-partners

För fastigheter och fastigheter formulär, det finns många intressanta takeaways. Så här avslöjar Zuko.ios industririktmärke:

  • Ett genomsnitt av 15.8 inmatningar per formulär. 
  • En 32.31% total omvandlingsfrekvens. 
  • 35.08% av potentiella kunder konverterar på datorer
  • 27.85% av potentiella kunder konverterar på mobilen 
  • 31.78% av potentiella kunder konverterar på surfplatta. 
  • En medianavslutningstid på sju minuter, tjugonio sekunder, med en mediantid för övergivande av femtio sekunder. 

Precis som med bilsektorn finns det mycket lite data som förklarar den exakta orsaken till förlorade potentiella kunder i fastigheter. Det är dock troligt att resonemanget är ungefär detsamma mellan de två. Precis som provkörningen är avgörande vid köp av ett fordon, är en fysisk fastighetsbesiktning ett kritiskt steg vid köp eller uthyrning av fastighet. 


Hem värde leder ger också inblick i vad som kan driva låga fastighetskonverteringar – och vad kan man göra för att komma till rätta med detta. Fastighetsmäklare och mäklare gör mycket mer än att köpa, sälja och hyra fastigheter. I själva verket involverar det mesta av vad de gör relationsbyggande.


Dina remarketinginsatser måste därför vara mycket personliga, och denna anpassning bör, när det är möjligt, sträcka sig till din formulär. 

Juridiska tjänster & Advokatbyrå Formulär

hot av:Shopify-partners

Den juridiska sektorns omvandlingsfrekvens är faktiskt ganska respektabel, på 71.55%. Överraskande nog har sektorn också en omvandlingsfrekvens på 100 % på surfplattor och 90.65 % på mobiler. Desktop släpar efter med 70.81%. 


Mediantiden för slutförande är två minuter, tjugofem sekunder, och mediantiden för övergivande är femtioen sekunder, med ett genomsnitt på 7 inmatningar per formulär. 


Även om det inte finns mycket data som dyker in i orsaken till bilda nedläggning för advokatbyråer, beror det troligen åtminstone delvis på hur överväldigande den rättsliga processen kan vara. Precis som med finansiella tjänster behöver juridiska byråer vanligtvis samla in en hel del förhandsinformation från potentiella potentiella kunder. Och som i finansiella tjänster gäller samma allmänna råd:


  • Enkelhet och flöde: Använd ett formulär i flera steg med enstaka kolumner och inkludera en förloppsindikator. Gruppera liknande fält tillsammans och överväg att använda autokompletteringsdata för detaljer som adresser.
  • Lekmannavillkor: Undvik komplicerade juridiska om möjligt för att säkerställa att dina leads inte känns förvirrade eller överväldigade. I de fall du måste har ett sådant språk, se till att det finns ett sätt för dina potentiella kunder att lära sig vad det faktiskt betyder. 
  • Spara och återfånga: Särskilt för mer komplicerade scenarier är möjligheten att spara fält ett måste, liksom förmågan att omedelbart remarketa och följa upp potentiella kunder.  
  • Överväg enkel kontakt Formulär: Som ett alternativ till ovanstående kan du överväga att helt enkelt använda en kontakt formulär som frågar leder för att beskriva deras rättsliga situation och ge några grundläggande detaljer om sig själva - ditt företag kan ta hand om resten. 

Försäkring Formulär

När man undersöker Zuko.ios data är den mest anmärkningsvärda detaljen om försäkringssektorn den höga nivån av genomsnittliga fältkorrigeringar – 3.64, där 4.55 är det allmänna genomsnittskorrigeringarna i en övergiven session. Dessutom, bland användare som tittade på eller fick åtkomst till ett formulär för försäkringssektorn: 

  • 52.83 % konverterade på alla enheter.
  • 52.84% av mobilanvändarna konverterade.
  • 55.33% av datoranvändarna konverterade. 
  • 43.94% av surfplattanvändarna konverterade. 
  • Den genomsnittliga övergivandetiden var en minut, femtionio sekunder; den genomsnittliga slutförandetiden var två minuter, tjugoen sekunder. 
  • Det genomsnittliga antalet inmatningar per formulär var 25.8. 


Att hitta en försäkringsmäklare kan samtidigt vara frustrerande och överväldigande. Dina leads måste sålla igenom oändliga sidor med information, träffa flera mäklare och lyssna på pitch efter pitch. Det första steget för att förbättra både din omvandlingsfrekvens och formulärets ifyllnadsfrekvens är alltså att göra det lättare för dem, och fokus på personalisering och en positiv kundupplevelse.


För att tillämpa detta på din försäkring formulär, följ samma råd som beskrivs för både juridiska och finansiella tjänster. Håll dem så enkla som möjligt, reducera komplext språk varhelst du kan och se till att det finns system på plats för effektiv felhantering och sparade fält.

iGaming & Online Casino Formulär

Foto av:Samantha Hurley

iGaming kan vara en relativt nyare sektor på grund av avslappnande spelregler, men liksom andra branscher sker en stor del av leadsgenereringen med formbaserade onlineerbjudanden. Inom iGaming-sektorn rapporterar Zuko.io följande data om ifyllande av formulär: 

  • 46.3 % total slutförandegrad
  • 49.08% slutförandefrekvens på dator
  • 40.42% slutförandefrekvens på mobil
  • 39.95 % slutförandegrad på surfplattor.  
  • 7.25 genomsnittliga formulärinmatningar. 
  • En mediantid för slutförande på en minut, tre sekunder och en mediantid för avhopp på en minut. 
  • Ett genomsnitt av 5.23 korrigeringar per formulär. 


Hos Trulioo 2020 Onlinespel och kontoöppningsrapport, tjänsteleverantören för identitetsverifiering fann att kundnöjdhet för registreringsprocessen för iGaming-formulär var lägre än i andra sektorer för både USA och Storbritannien. Skälen till detta var bland annat:


  • Obehag med att avslöja för mycket personlig information.
  • Bristande insyn i registreringsprocessen — dvs. varför sajten behövde särskild information.  
  • Säkerhetsproblem, särskilt när det kommer till att skicka in selfies eller ett foto av ens identitet. 
  • Väntetid mellan inlämning och verifiering. 


Det första, viktigaste steget här är att minska mängden information du begär som en del av din registreringsprocess. Samla bara in de uppgifter du absolut kräver för att leaden ska få tillgång till dina tjänster. Och i de fall du måste samla in känslig information på grund av bestämmelser:

  • Gör klart att du enligt lag är skyldig att be om denna information.
  • Fastställ hur du tänker använda denna information.
  • Betona att informationen kommer att hanteras och lagras säkert. 


Utöver det gäller samma allmänna bästa praxis. 

Hälsa och välmående Formulär

Foto av:Gabin

Hälsa och välbefinnande står inför ett dilemma när det gäller att balansera snabba svarstider och effektiv datainsamling. Inom vårdområdet rapporterar Zuko.io följande: 

  • En total slutförandegrad på 55.92%. 
  • 55.93% på skrivbordet.
  • 49.78% på mobilen. 
  • 48.32% på surfplattor. 
  • I genomsnitt 21 inmatningar per formulär.
  • En mediantid för färdigställande av fyra minuter, trettionio sekunder och en övergångstid på en minut, tjugotvå sekunder. 


Överlägset, verifiering och säkerhet är de viktigaste övervägandena för formulär inom hälsa och välbefinnande Plats. Hälsodata är och kommer alltid att vara extremt känslig. Som sådan måste du kunna försäkra dina leads att deras kommer att hanteras väl.


Eftersom utrymmet för hälsa och välbefinnande också är hyperkonkurrenskraftigt har du begränsad tid på dig att fånga dina potentiella kunders uppmärksamhet. Formulär och sidor måste utformas så att all relevant information är tillgänglig i förväg, snarare än att det krävs en lead för att gräva efter den. Som med andra sektorer som kräver omfattande, komplex information, är enkelhet och kapacitet att spara och ladda om fält också absolut nödvändigt. 


Den verkliga barometern för framgång i denna sektor är dock hur snabbt du kan svara på både potentiella och konverterade potentiella kunder. Även om det inte är direkt relaterat till formdesign, är uppföljning avgörande, och du vill välja dina plattformar och verktyg med det i åtanke. 

Designa bättre Formulär och konvertera fler potentiella kunder med Responser

Majoriteten av digital leadsgenerering sker via online formulär. Good enough kommer inte att minska det idag när konkurrensen är på rekordnivå. 


Du måste skapa formulär som är mycket skräddarsydda för den moderna kundupplevelsen, vilket innebär att optimera dem för hur dina användare interagerar med din webbplats.


En vinnande form optimeringsstrategi måste utnyttja enkelhet, progression, sparade fält och förbättrade uppföljningsmöjligheter för att generera bästa avkastning på investeringen från dina ansträngningar för att generera potentiella kunder.


Vill du förvandla dina förlorade potentiella kunder till slutna affärer? Responser kan hjälpa dig att äga varje steg i lead-cykeln, från första inlämning till konvertering. Starta din kostnadsfria provperiod idag för att komma igång.


Senaste artiklarna

Bläddra bland alla artiklar
FrançaisItalianoEspañolDeutschjęzyk polskiPortuguêsNederlandsEnglish汉语SvenskaEnglish