Formulär Optimering & Formulär Abandonment - Den ultimata guiden

Lär dig knep och tips att undvika Formulär Övergivenhet. Med avg. nedläggningsfrekvens >80% det är ett allvarligt företagshot.

Publicerad
november 25, 2021
Senast uppdaterad
december 8, 2021
Övergiven Formulär

Vad är webb formulär övergivenhet?

Webbformuläret överges när en kund börjar skriva in information på en webb formulär och lämnar sedan den sidan före formulär anses komplett. Beroende på ditt antal formulär fält, om de är obligatoriska eller valfria fält, din formulär färdigställandegraden kommer att skilja sig åt. 

Din formulär slutförande och konverteringsfrekvenser skiljer sig också beroende på trafikkällorna. Om du till exempel får trafik från SEO, Paid Media, Email eller Social, kommer varje kanal att ha sin unika fullständighetsgrad.  

Det är inte ovanligt att webbplatsbesökare ger upp din formulär innan du skickar in. Det kan bero på integritetsproblem, för många fält eller ovilja att dela personlig information. Dina besökare har bråttom och du presenterade dem bara för onödig friktion.

Formulär övergivande är ett stort problem på de flesta webbplatser för att generera leads som kan slösa bort din värdefulla och surt förvärvade trafik. 

Om du inte mäter formulär slutförandefrekvens, konverteringsfrekvens kontra antal fält på din formulär, din avhoppsfrekvens per kanal, då går du miste om värdefull data som kan förbättra ditt resultat. 

Låga konverteringsfrekvenser är ett av de vanligaste problemen på B2B- och B2C-webbplatser med leadgenerering på webben formulär som den primära affärsdrivaren. Dessutom kan det vara svårt att förhindra med ökad komplexitet i webbplatsstrukturer och CMS-system. 

Särskilt inom e-handel där tid är pengar och människor förväntar sig omedelbar tillfredsställelse med låga priser och snabba leveranser.  

Ditt webbformulär är den avgörande affärskomponenten för framgång, eftersom det avgör om en halvfylld lead formulär kommer att förvandlas till en riktig kund. I den här artikeln kommer du att lära dig vilka de vanligaste anledningarna till att kunder överger din webb formulär.

5 De främsta skälen till Formulär Övergivenhet

Formulär övergivenhet är något som de flesta marknadsförare stöter på när de analyserar webbplatsanalyser. Tidigare var det svårt att mäta formulär slutförandefrekvens men med nyare versioner av  Google analyser (GA4) och framväxten av onlinemarknadsföringsverktyg för ROI, har det blivit en avgörande faktor för att återfå din marknadsföringsbudget. Att veta varför formulär håller på att överges och hur man åtgärdar dem måste vi förstå orsakerna till formulär övergivande mer i detalj.

 

Din affärsframgång beror på webben formulär överlåtelsen ska vara så låg som möjligt. Det är aldrig ett gott tecken när potentiella kunder lämnar din webbplats utan att engagera sig. Oavsett om engagemangsstatistik som avvisningsfrekvens, tid på sidan eller antal ifyllda fält formulär spåras är det viktigt att spåra över tid och följa trenden. 

De flesta antar att webben formulär övergiven innebär att besökaren har gett upp sin sida, men forskning avslöjar flera nyckelpunkter som leder till detta beteende.

5 främsta skälen till formulär övergivande och hur du kan fixa dem.

  1. De formulär är antingen för svårt att fylla i eller så är nästa steg oklart
  2. För många steg utan information varför formulär fält behövs.
  3. De formulär är för lång och det är oklart vilka fält som är obligatoriska
  4. Det finns inga kontaktuppgifter för förfrågningar eller feedback
  5. De formulär har inget spamskydd eller inbyggda förkvalificeringsmetoder

De formulär är antingen för svårt att fylla i eller så är nästa steg oklart

Folk kommer inte att avsluta formulär om det är för långt är det bara ett faktum. Du kan köra alla A/B-tester du vill, men det ändrar inte det underliggande problemet. 

Om du har många valfria fält i din formulär, överväg att ta bort dem helt och hållet. Fråga dig själv varför du har dessa fält i första hand. Samlar du in för marknadsundersökningar, marknadsföringskampanjer eller helt enkelt för att du vill veta mer om din prospekt? 

Kom ihåg att din prospekt troligen är högst upp i marknadsföringstratten. Att fråga för mycket information för tidigt är ett kostsamt misstag. Låt dina e-postvårdande kampanjer ta hand om att utbilda potentiella kunder längs dess användarresa om du känner att det behövs mer förkvalificering. Men se till att åtminstone få e-post och namn först. 

Friktion skapas inte bara av dåligt formulär design. Det kan vara psykologiskt, motiverande eller drivs av bristande tillit också.

För många steg utan information varför formulär fält behövs.

Det är en smärta, eller hur? Du anger detaljer i en formulär och tryck sedan på enter-knappen, bara för att mötas av en häpnadsväckande sida med steg som beskriver vad du behöver göra härnäst. Vissa företag misslyckas med att implementera den enklaste av leadgenerering formulär eftersom de inte vet exakt vad de ska inkludera eller vart de ska hänvisa användaren när de har skickat in formulär.

Vi har alla upplevt det. Du klickar dig vidare till en dedikerad målsida, fyll i formulär och skicka in den bara för att tas med någon annanstans än där du förväntade dig att åka härnäst. Kanske var det ett fel. Om det inte var det, verkar det inte finnas mycket av en förklaring av vad nästa steg är, vilket gör att du blir förvirrad och undrar om du ska börja om. 

Kommer du att bli uppringd? Vilken tid? Har de din tidszon och fullständig information? En hög med interna frågor dyker upp i prospects sinne och orsakar friktion igen. 


De formulär är för lång och det är oklart vilka fält som är obligatoriska

Visste du att 67 procent av alla formulär övergivande beror på formulär har för många fält? Det betyder att för varje hundra besökare på din webbplats kommer sextiosju att överge och aldrig återvända för att kontakta dig. Det är ett enormt antal, vilket understryker vikten av att behålla din formulär kort och enkel. 

Ett sätt att åstadkomma detta är att bara presentera den mest kritiska informationen i förväg och placera sekundär formulär fälten nedan - men om du gör detta, se till att det är tydligt vad som krävs och vad som är valfritt. 

Som en allmän regel bör valfria fält undvikas. Men om du väljer att använda valfria fält, gör åtminstone klart vilka som inte är obligatoriska. Konventionen är en asterisk (*) för obligatoriska värden eller använd tydligt ordet "valfritt" när det inte finns något behov av ett särskilt inmatningsfält. 

Kontrollera även om din formulär leverantör kan mäta formulär slutförandefrekvenser på obligatoriska kontra valfria fält. Något som Responser kan göra. 

Detta gäller särskilt länge formulär med flera obligatoriska objekt som kan orsaka förvirring när folk försöker fylla i alla ändå eftersom de tror att en kanske lämnades tom även om vissa redan var avkryssade. Om din design innehåller tips under varje enskild rad om vad dessa symboler betyder så kommer alla att förstå bättre.

Var bara uppmärksam på användarnas kognitiv belastning. Varje gång du lägger till mer information runt ett fält, ökar du den totala mentala hjärnans bearbetningskraft som behövs för att fylla i formulär.

Enstaka vs flera kolumner

FOorm kolumner
https://www.smashingmagazine.com/2017/06/designing-efficient-web-forms/

Även hur man ordnar formulär fält är viktiga för formulär färdigställandegrad. Ett av problemen med att arrangera formulär fält i flera kolumner är att användare sannolikt kommer att tolka dem inkonsekvent. 

Om ett fält har horisontellt angränsande sådana, måste du skanna ner i ett sicksackmönster som saktar ner förståelsen, vilket ökar den mentala bearbetningsförmågan vilket också leder till en högre  interaktionskostnad .

Men om det bara finns en kolumn, gör det saker mycket lättare eftersom alla dina fält är snyggt i linje från vänster till höger utan att ha någon förvirring om vart användarna ska gå härnäst.


Det finns inga kontaktuppgifter för förfrågningar eller feedback

Visar din webbplats potentiella kunder ditt telefonnummer, din e-postadress, skype- eller chattalternativ i närheten av uppmaningen? Det hävdar inte bara besökarna att du är tillgänglig, det ingjuter förtroende. 

När allt kommer omkring gick de igenom din marknadsföringstratt, din målsida för generering av leads. Om du lägger till fler kontaktalternativ ökar dina chanser till konvertering. Se bara till att du kan spåra attributionen till dina marknadsföringskostnader. 

Onlinemarknadsföring handlar om att engagera sig i din publik. Oavsett om du låter besökare boka hotell, hitta restauranger eller söka efter svar på deras frågor. Effektiv kommunikation är det som håller dig före dina konkurrenter. När allt kommer omkring, vem vill känna att de pratar med en tegelvägg?

De formulär har inget spamskydd eller inbyggda förkvalificeringsmetoder

Formulär captcha

Det är nästan omöjligt att ge din online formulär 100% skydd mot spambots, men det finns flera enkla sätt att minska riskerna avsevärt.

Till exempel en CAPTCHA-kod som Google V3 formulär verifiering kan användas för att verifiera att inlämningen görs av en människa. Som ett resultat säkerställer det att formulär inlämning görs inte av ett automatiserat program.

Det förvränger inte bara konverteringsfrekvenserna och gör det svårare att beräkna din marknadsförings-ROI, utan saktar också ner ditt säljteam om informationen i ditt CRM är falsk. 

Vi skrev en artikel om CAPTCHA och hur de kan sänk dina omvandlingsfrekvenser.


Hur man minskar Formulär Övergivenhet

Hur man minskar Formulär Övergivenhet

Forskning visar att upp till 81% av människorna som börjar fylla i en formulär på en webbplats kommer att överge det formulär utan att avsluta det. Övergiven formulär är ett allvarligt problem för dig och ditt företag.

Faktum är att du behöver något sätt att övervaka och spåra övergivna formulär.


Formulär Spårning med Google Tag Manager speciellt för formulär övergivenhet

Google Taggstyrning Formulär Abandonment Trigger
https://www.analyticsmania.com/post/google-tag-manager-form-tracking/


Google Taggstyrning (GTM) är ett gratis verktyg som tillhandahålls av Google Marknadsföringsplattform som låter dig spåra olika händelser eller formulär på din webbplats, skapa konverteringsfrekvenser och skapa målkanaler.

Med viss kunskap om integration av e-postleverantörer kan du till och med utlösa e-postsvar baserat på användarinteraktion. Om någon till exempel har registrerat sig för ditt nyhetsbrev kan du skapa en anpassad regel i Google Tag Manager för att automatiskt skicka ett e-postmeddelande och tacka dem eller skicka dem till ett erbjudande eller en angiven målsida. 

Målet med webben formulär spåra med Google Analytics är att lära sig hur dina besökare interagerar med din formulär, så att du kan göra ändringar i din formulär fält, design och layout för att förbättra användarupplevelsen. 

Gör inga misstag, du behöver en utvecklare för att installera koden och ställa in spårningen som du vill. 

Enligt Analytics Mania; 

Varje formulär spårningsmetod beror på olika element/händelser som inträffar på en webbplats efter formulär underkastelse:

  • Formulär auto-event lyssnare
  • Tacksida
  • AJAX formulär spårning
  • Spårning med utlösare för elementsynlighet
  • Att skriva eget formulär auto-event lyssnare
  • Utvecklarens hjälp (för att be om dataLayer.push)
  • DOM-skrapning

Vi rekommenderar starkt vidare läsning på Analysmani formulär spårningsartikel för en djupare förståelse av var och en av metoderna som nämns nedan.

Det finns flera olika Google Analytics Formulär Spårningsmetoder du kan använda; 

Metod #1. Google Taggstyrning Formulär Submission Trigger (GTM:s inbyggda formulär lyssnare med aktiverade inbyggda variabler)

Metod #2. "Tack" Sidspårning med Google Taggstyrning (Skapa en sidvisning som endast aktiveras på sidan för framgångsrik inlämning)

Metod #3. Spåra AJAX Formulär Inlämningar med Google Tag Manager (din formulär använder Ajax. Att användas när din formulär skickar inte giltigt formulär skicka in händelser och ingen omdirigering till en framgångsrik målsida.)

Metod #4. Spår Formulär Inlämningar med Element Synlighet Trigger (gör det möjligt för dig att spåra när ett visst element visas på skärmen, i ex ett framgångsmeddelande)

Metod #5. Skriv din egen Formulär Auto-Event Listener (den mest komplicerade och tidskrävande delen för anpassade formulär)

Metod #6 . Formulär Spårning med dataLayer Events (implementera en anpassad dataLayer.push() i återuppringningsfunktionen efter framgångsrik formulär underkastelse)

Metod #7. Spår Formulär Inlämningar med DOM Scraping

Jämföra Responser med Google Analytics formulär spårning.


Hur man sparar formulär data från delvis ifyllda och övergivna formulär

Mest formulär leverantörer och Wordpress-plugins tillåter inte att du sparar partiella poster från övergivna formulär. Vissa undantag, som Formstack, ger användarna möjlighet att "Spara för senare" med tillgång till en unik URL för att slutföra formulär efteråt. Den typen av besegrar syftet med användare att omedvetet eller ovilligt överge formulär färdigställandeprocess. 

När man tittar på olika formulär leverantörer och plugins kontrollerar också om deras "partiell save"-funktion sparar information lokalt på användarens dator eller centralt i Wordpress eller i programvaran. 

Om information sparas lokalt betyder det att du inte kan distribuera (e-post) retargeting-kampanjer eller få värdefulla insikter om IP och GEO-data eftersom all information om användaren lagras på deras datorer.

GEO-plats som land, delstat och stad är avgörande för att förstå varför användare överger din formulär. Mycket få programvara registrerar och ger dig tillgång till formulär fältdata för ytterligare insikter.

Vi kommer att anta att du redan använder en formulär leverantör eller Wordpress-plugin. Din bästa chans att spara övergiven formulär data är för att aktivera din formulär provider” partial submissions” eller “partial entries” och exportera data till ditt CRM via Zapier eller API:er, eller helt enkelt exportera till CSV.

Det är absolut nödvändigt att du samlar in e-postadresser, det säger sig självt. Däremot kan din formulär leverantör, i Wordpress eller Web App, samla in e-postmeddelanden från övergivna leads formulär? 

Om inte, kan du inte rikta in dig på de potentiella kunderna som startade en formulär och lämnade innan de konverterade. Hela poängen med att använda retargeting-e-postmeddelanden i Awareness-stadiet är att nå besökare som du redan har betalat för att komma till din målsida, men som studsade. 

Oavsett om det är via organiska, betalda medier eller sociala medier, har du redan ansträngt dig för att driva dem till din leadgenerering formulär. 

Övergiven Formulär plugins för Wordpress använder betalda tillägg som; 

  • Formulär Abandonment-tillägg
  • Tillägg för partiell inlämning
  • Partiell Formulär Entries addon
  • Övergiven Formulär Återställningsfunktion
  • Partiella poster eller Spara och fortsätt.

En del av Wordpress formulär leverantörer där ute som har den här funktionen är:

Partiella poster på formulär kan lagras på tre olika sätt;

  1. Partiell formulär poster lagras vid en Heartbeat API-förfrågan, som är inbyggd i WordPress. Detta innebär att den kan lagra information om den aktuella tidsstämpeln för var och en formulär post i din webbplats databas. 
  2. Delinmatningar fungerar genom att kontrollera efter valideringsfel till exempel i Gravity Formulär när du klickar på nästa eller föregående knappar på din formulär
  3. Partiella poster sparas när personer klickar på spara och fortsätt. Detta kan aktiveras i din formulär leverantör genom att markera "Spara partiell", "Abandoned Formulär Entries” eller liknande kryssruta. 

Beroende på hur fältet utlöses, kommer partiell data endast att visas om du använder en WordPress Heartbeat API-begäran eller ett valideringsfel i Gravity Formulär. När någon klickar på nästa/föregående knappar eftersom dessa funktioner redan tar hand om dem själva. 

Nu när data lagras hos din formulär provider eller i Wordpress, bör du kunna exportera data antingen i CSV- eller Excel-format. 

Om du vill ha användarnas formulär för att vara förifylld vid retur behöver du en ytterligare lösning. Responser inte bara automatiskt sparar alla poster som standard, det registrerar också alla GEO-platsdata, formulär fullständighetsförhållanden och formulär övergivande på fältnivå.

Skicka retargeting-e-post eller starta en retargeting-kampanj

Använda data från din plattform och använda tekniker för återengagemang som t.ex autosvar för e-posts kommer att hjälpa till att täppa till konverteringsgapet och göra leadsvårdande till en självuppehållande process. Dessa inkrementella lösningar hjälper dig att minska formulär övergiven och öka konverteringar och är absolut avgörande för din framgång.

Enligt Manifestet:

"Ytterligare 19 % återvänder för att slutföra en online formulär om företaget initierar ytterligare kontakt via e-post eller telefonsamtal."

Skicka retargeting-e-postmeddelanden 

I föregående kapitel Hur du sparar din Formulär Data, vi pratade om hur du kan samla in dina övergivna e-postadresser. 

Nu, för att börja skicka ominriktnings-e-postmeddelanden, måste du ladda upp din CSV-fil med dina e-postadresser direkt till din e-postleverantör, eller lägga in dem i Google Ark och anslut till Zapier för ytterligare export till en CRM eller ESP.  

  • CRM - Hubspot, Salesforce eller Marketo
  • Esp - mailchimp, drip, convertkit, sendgrid, aktiv kampanj etc
  • Responser Inbyggt Retargeting via e-post

Du vill leta efter en lösning som har en inbyggd vårdsekvens på plats så att du inte behöver bygga en själv. Konverteringsfokuserade e-postleverantörer som Drip och ConvertKit har detta i sitt DNA. 

Retargeting-kampanjer

E-post är kraftfulla identifierare som gör att digitala marknadsförare kan nå användare på flera plattformar. De vanligaste retargeting-plattformarna är:

  • Google Kundmatchning
  • Instagram video- och bildannonser
  • Twitter skräddarsydda publik
  • Länkad inriktning
  • Facebook anpassade målgrupper
Google Kundmatchning 

Du kan göra din marknadsföring mer effektiv genom att ladda upp en e-postlista med potentiella kunder som du redan har. Googles identitetsbaserade inriktningsalternativ gör att dessa personer kan riktas in via Sök, Gmail, Shopping-fliken och displayannonser samt YouTube-videor, allt med bara en uppladdning! 

Google Kundmatchning är ett kraftfullt verktyg för marknadsförare eftersom det kan hjälpa dig att utnyttja den gigantiska poolen av potentiella kunder som har loggat in Google konton.

När din kontaktlista har laddats upp och formaterats enligt riktlinjerna för kundmatchning, blir de kvalificerade som målgrupp i nya eller befintliga kampanjer. Om någon från den gruppen gör en sökning eller kontrollerar sin Gmail när han är inloggad - kanske de bara ser dina annonser. 

Instagram video- och bildannonser

Facebooks reklamplattform låter dig inte bara använda alla funktioner på Custom Audiences, utan fungerar också som förälder för Instagram. Det betyder att dina annonser kan innehålla video och bilder förutom "karuseller" (flera bilder eller videor).

Om du redan är igång på Facebook kan det vara värt din tid att utforska Instagram. Det är inte bara den perfekta plattformen för företag som vill ha engagerande bilder i sina inlägg – den har också en hel del 500 miljoner användare!

Twitter skräddarsydda publik

Funktionen Skräddarsydda målgrupper på Twitter är som Facebooks anpassade publik. Du kan ladda upp din lista och se hur de matchar e-postadresser med användare som sedan kan se annonser för din produkt eller tjänst.

På samma sätt finns det också ett lookalike-alternativ tillgängligt där marknadsförare kommer att kunna rikta sig till användare som borde få deras annonser så att fler potentiella kunder kan bli medvetna.

LinkedIn Matchad målgruppsinriktning

Matchade målgrupper är en uppsättning inriktningsalternativ för att kombinera din affärsdata med LinkedIns professionella profilinformation. Detta resulterar i en ännu mer exakt och effektiv marknadsföringsstrategi än vad du skulle få genom att använda bara en plattform.

Matchade målgrupper inkluderar Retargeting, Kontakta Inriktning Konto(detaljhandel)inriktning också Lookalike-inriktning.

Facebook anpassade målgrupper

Facebook är världens största digitala nätverk. Det tillåter marknadsförare att rikta in sina annonser inte bara baserat på intressen och demografi, utan även individuella e-postadresser med verktyget Custom Audiences. 

Även om det kan finnas vissa begränsningar som hur många personer du kan ladda upp till din lista eller vilka annonsnätverk som kommer att visas; det har fortfarande fördelar som att nå dem som redan har visat intresse för det du har att erbjuda – spara tid genom att rikta in dem först istället för att ringa kalla samtal senare (eller ännu värre: skicka massmejl).

Med Facebook har du möjlighet att nå en mycket större publik än med andra nätverk. Du kan begränsa ditt fokus och rikta in dig bara på de personer som delar liknande intressen också.

Om det finns färre än 1k användare på din uppladdade lista är listan perfekt för att skapa en utökad målgrupp. 

Det är också lätt att skala upp eller ner eftersom det hela görs via plattformen i realtid utan att behöva göra något extra arbete. Låt Facebook göra det arbete som de redan gör bäst: koppla varumärken till konsumenter online genom att använda datamängder som sammanställts under ett decennium.

A/B-testa prestandan för din online formulär


A/B delad testbana formulär är en konverteringsteknik som gör det möjligt att jämföra två varianter av webb formulär. Det är med andra ord en statistisk metod för att lära sig vad som gör en webb formulär mer effektivt.

A/B-testning är ett snabbt, kostnadseffektivt sätt att få praktiska insikter från forskning och tillämpa dem på din webb formulär omedelbart för att börja öka konverteringsfrekvensen. 

När det kommer till konverteringsoptimeringsplattformar måste du först och främst tänka på din budget. Dessa plattformar är inte billiga och om du precis har börjat kan det bästa vara att prova lågkostnadsalternativen först. 

Några av de mest populära A/B-testplattformarna inkluderar: 

 

Google Optimera förbi Google Analytics är det självklara fria valet. Brian Massey från Konverteringsvetenskaper uttrycker det bäst:

"Även om jag vanligtvis inte är ett stort fan av Google för delad testning, Google Optimize står upp som ett robust AB-testverktyg. Först, Google ger bort det gratis. Det andra är att du kan ha all din data på ett ställe under din Google analyskonto. När man kombinerar Google Lakan och Google Analytics for Sheets-tillägget får du en kraftfull förmåga att analysera testdata segment för segment. Verktyget har visat sig stödja våra mest komplexa experiment, och för nybörjare verkar WYSIWYG-verktyget robust. Om du letar efter en låg inträdesbarriär i dina tester är det här ett bra ställe att börja.”

Vi går inte in på att testa hypoteser och vad man ska börja optimera först i det här avsnittet, men du kan läsa mer ingående om konverteringsfrekvensoptimering nedan.

Minska formulär övergiven genom att fokusera på UX

Det finns flera formulär typer vi alla stöter på – oavsett om de ska registrera sig för en tjänst, köpa en vara online eller till och med bara skicka feedback. Vanligast inom försäljning och marknadsföring är:

  • Bli Medlem Formulär
  • Kontakt Formulär
  • Bokning Formulär
  • Ansökan formulär
  • Undersökning Formulär
  • Leda gen formulär
  • Beställa Formulär

Dessa formulär och upplevelserna runt dem påverkar direkt dina konverteringsfrekvenser och behöver noggrant övervägas och förfinas.

Optimering av webbformulärs laddningstid

Webb formulär hastighet är viktigt för både användare och Google sökresultat. Nyligen, Google meddelade att webbplatsens laddningstid kommer att beaktas i deras rankningsalgoritmer. Detta innebär att om din webb formulär tar för lång tid att ladda, din ranking kan bli sämre. 

Om du letar efter sätt att få bättre ranking för din webb formulär målsidor, kolla följande tips för att minska dina laddningstider.


1. Kolla webben Formulärs målsida Aktuell hastighet

Du kan göra detta med hjälp av Googles Page Speed Insights verktyg. Det kommer att ge dig en omfattande uppdelning av hur länge och vad som behöver förbättras och steg att vidta för att snabba upp din webb formulär. Rapporterna som genereras av det här verktyget är bra för att ge ett fågelperspektiv på saker, men om du vill gräva djupare kan du använda webbsidatest.


Om du precis har börjat, här är 3 verktyg för att kontrollera webbplatsens hastighet:

  • Pingdom - erbjuder ett lättanvänt webbplatshastighetstest som efterliknar hur en sida laddas i en webbläsare. Detta gör att du kan se om din sida effektivt optimerar för responsiv design, dina stilmallar är välorganiserade och din HTML-kod är välskriven.

 

  • GTmetrix - Få en vattenfallsuppdelning av resurser och en sidsammanfattningsrapport om användarens upplevda hastighet. Du kan testa din webbplats i 22 länder och få den alltid så viktiga statistiken för SEO - Core Web Vitals, utcheckad också.

  • Webbsida test - är ett annat verktyg som hjälper dig att ta reda på om din webbplats går långsamt och vad din CWV (Core Web Vital) Score är. (Largest Contenful Paint - LCP, Cumulative Layout Shift - CLS och total blockeringstid -TBT.


2. Optimera dina bilder

Om du inte är medveten om vilket filformat du ska använda för dina bilder, är det viktigt att förstå att olika filformat dramatiskt kan ändra storleken på en bild utan att påverka den visuella kvaliteten. Det är också nödvändigt att se till att dina bilder optimeras korrekt genom att följa några enkla regler för att säkerställa att du får optimala resultat.

  • GIF - Om din bild har få färger kan du använda GIF för det.
  • JPG - är det bästa valet för bilder med många färger som människor, foton, videor eller bakgrundsbilder.
  • PNG - är ett bra alternativ för högkvalitativ transparens och det är bland de bildformat som stöds mest.


Om du inte har tillgång till dyr bildprogramvara som Adobe Photoshop kan du använda Pixlr, ett gratis online bildredigeringsprogram. För snabb bildkomprimering och optimering, försök Kraken.

3. Komprimera och optimera ditt sidinnehåll

Komprimerar din webb formulärs innehåll kan ha en enorm inverkan på att minska din webb formulär laddningstider. Som standard, när en webbläsare läser in en webbsida, måste den ladda ner alla filer från din server innan sidan visas i ditt webbläsarfönster. 

Med bildfiler, i synnerhet, måste du vänta på att varje bildfil ska laddas ner innan webbläsaren kan fortsätta ladda sidan. Genom att låta ett Content Delivery Network (CDN) ta hand om dina filvärden, kommer dina filer närmare användarna eftersom de är spridda över ett globalt servernätverk och därmed snabbare laddningstid. 

De bästa sätten att kombinera och snabba upp din webbplats är: 
  • Anslut Cloudflare DNS Hosting för snabbare DNS-uppslagningar och CDN
  • Använd ett CDN, antingen via Cloudflare eller Fastly, CDN77 eller StackPath
  • Använd Cache Plugins för Wordpress som W3 Total Cache och WP Super Cache.

Experimentera för att avgöra vad som fungerar bäst för dina användare

Exit-undersökningar är ett utmärkt sätt att lära av dina användare och ta reda på varför de lämnar din webb formulär. De vanligaste undersökningsleverantörerna är Hotjar, Qualaroo och Google Formulär.

Undersökningar kan vara antingen kvalitativa eller kvantitativa. 

"Hur skiljer sig kvalitativa och kvantitativa frågor?
Kvantitativa enkätfrågor används i inledande forskning och definierar ett forskningsprojekt för rätt målgrupp. Kvalitativa frågor är ofta öppna och hjälper till att svara på "varför" och få sammanhang om kvantifierbar data och förstå svår kvantifierbara beteenden."

Källa; Pollfish

"Varför"-delen är särskilt viktig att förstå. Dina användare har för avsikt att komma till en målsida med registrering, generering av potentiella kunder eller beställning formulär är nyckeln till hög formulär färdigställandegrad. Om du driver högkvalificerade användare till din formulär, då har du en transaktionsavsikt som är en del av den nedre delen av tratten. 

Google Mikromoment
https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/consumer-journey/micro-moments-understand-new-consumer-behavior/


Om du kör en exit-undersökning kan det vara användbart att fråga dina besökare vilket av de presenterade alternativen som är deras primära anledningen till att du överger din webb formulär.

Jämför dessa skäl med dina sökord/frågor i resultatrapporten i Search Console-data för målsidan där din formulär är.

Till exempel några av de vanligaste frågorna i Search Console för Responser är:

Formulär övergiven, reducera formulär övergivenhet, formulär avhoppsfrekvens, formulär övergiven spårning och övergiven formulär programvara. 

Med andra ord verkar det som att besökarna redan får vad de letar efter. Att få användaravsikt från exit-undersökningar blandat med data från Google Search Console är ett utmärkt sätt att öka din CTR och användarengagemang för dina leadsgenererande sidor. 


Att maximera formulär färdigställandegrad, ge incitament eller höja det upplevda värdet.

Krediter Tradeready.com och https://watchthem.live/perceived-value/

För att förstå hur erbjudandet av incitament kan påverka webben formulär slutförande måste du förstå varför människor fyller webben formulär för det första. Det kanske låter självklart, men du måste ge folk något de vill ha så att de fyller i ditt formulär. Incitamentet du erbjuder dem kommer vanligtvis att vara någon form av belöning de värdesätter. Eller bättre: Öka det upplevda värdet. 

Här är vad du behöver veta om de tre anledningarna till att användare fyller i enkätwebben formulär:

  • De vill vara till hjälp.
  • De är intresserade av undersökningens ämne.
  • I utbyte mot en konkret belöning, vanligtvis i formulär av ett incitament

Ja, det finns många skäl att erbjuda incitament för din enkätwebb formulär. Det kan vara att du vill få fler svar, eller att du vill behålla dina respondenter. Och naturligtvis, om kostnaden är ett problem, kan ett incitament bidra till att minska kostnaderna för undersökningen genom att göra den mer värdefull för människor som tar sig tid att svara. 

Här är 8 sätt att öka ditt upplevda värde: 
  1. Förbättra designens estetik 
  2. Höj produktpriset 
  3. Använd Charm Pricing 
  4. Betona kvalitet 
  5. Förmedla äkthet 
  6. Utnyttja influencers 
  7. Påpeka att en produkt är värd mer än du laddar 
  8. Ta socialt ansvar

https://sleeknote.com/blog/perceived-value

Följ bästa praxis för att skapa webb med hög omvandling formulär

Formulär design är en ofta förbisedd aspekt av webben formulär optimering. Det är lätt att enbart fokusera på rubriken, uppmaningen till handling och kopiera. Men din formulär kan ha en lika stor inverkan på dina konverteringsfrekvenser om de inte ges den uppmärksamhet den förtjänar.

Formulär är en viktig del av din webbplats. Varje gång du vill förvandla en prospekt till en lead eller en lead till en kund kommer du att fråga efter deras kontaktinformation. Men sanningen är att inte alla formulär konvertera lika. Designen av din formulär kan göra hela skillnaden. 

Det är därför du vill använda dessa 3 bästa metoder när du utformar din nästa webb formulär. Genom att blanda dem i din egen formulär, kan du skapa det perfekta sättet att samla in den data du behöver från din publik.

  1. Minska mängden motstånd - minska antalet formulär fält och försök att förfylla så många fält som möjligt. Till exempel postnummer, lands- eller landsnummer via IP-uppslagstjänster. Du kan också använda en tjänst som Clearbit https://clearbit.com/lp/use-cases/shorten-forms att förkorta din formulär genom att leta upp en e-postadress och via matchade fält från LinkedIn mm . Du behöver inte visa hela formulär. Statistiken säger att man tar bort en singel formulär fältet kan öka omvandlingarna med 26 %.
  1. Gör en enkel webb formulär - Konverteringskurser påverkas direkt av utformningen av formulär. Använd stora teckensnitt för rubriker, lägg till en kontrasterande CTA, sätt en ram runt din formulär så det sticker ut. 
  2. Inkludera endast fält som du behöver – Den allmänna dataskyddsförordningen påverkar formulär – håller på att klarna. Med införandet av hårdare regler för datainsamling både på och utanför webbplatser, börjar konsumenterna bli allvarligt oroade över hur deras information används.

Om du verkligen vill ta dina omvandlingsfärdigheter till nästa nivå, föreslår vi att du fräscha upp dina färdigheter i "konverteringscentrerad design". Följ bästa praxis för konvertering och använd Conversion Centered Design, två bra resurser är:  

"Det smälter antingen in eller sticker ut"

 -Responser.com

Du lär dig hur du använder formulär placering, justera storlek, applicera rätt färg på CTA:er och för att lägga till visuella ledtrådar för att fokusera uppmärksamheten på rätt platser. Det kallas visuell hierarki

Krediter: https://alvalyn.com/capture-attention-with-visual-hierarchy/


Designers har använt visuell hierarki i flera år för att hjälpa dem att lägga ut varje element på ett logiskt sätt. Det är viktigt så att användaren lättare kan förstå vad hans eller hennes blick bör vara på först, och var han eller hon kan behöva lite extra vägledning när han tittar genom ett gränssnitt. 

Det här är 12 principerna för visuell hierarki:
  1. Storlek påverkar synlighet 
  2. Perspektiv skapar en illusion av djup 
  3. Färg och kontrast drar uppmärksamhet 
  4. Teckensnitt organisera design 
  5. Utrymmet ger betoning och rörelse 
  6. Närhet tyder på relationer 
  7. Negativt utrymme betonar 
  8. Justering riktar ögonen 
  9. Udda numrerade grupper skapar fokus 
  10. Upprepning förenar en komposition 
  11. Linjer tyder på rörelse 
  12. Grids Organisera en design

https://visme.co/blog/visual-hierarchy/

Överväg mobilanpassat online formulär design

Foto av Ketut Subiyanto från Pexels

Mobilanpassat formulär är en viktig faktor vid konverteringsoptimering. Studier tyder på att mer än 50 procent av all internetkonsumtion sker på mobila enheter. [Statista, Q1 2021]

Endast 14% av skrivbordet formulär konvertera. Skrivbord formulär renderas av webbläsaren, som översätter dem till mobilvänliga användargränssnitt. Men om du tar en stationär inställning till en mobil formulär, oavsett om det är en leadsgenerering formulär, inloggning eller e-handel till kassan, kommer dina användare att bli frustrerade. 

Här är 5 tipsen om mobilvänlighet formulär som hjälper dig att undvika den eländiga upplevelsen för dina användare.

  1. Antal fält 

De flesta användare överger långa formulär, speciellt om det är för många formulär fält. Enligt forskning är en lång-formulär användarregistreringssidan har över 10 fält att fylla i. Fråga dig verkligen varför du skulle behöva alla dessa fält i en situation före försäljning. 

  1. Fältordning och fältinkludering 

Ordningen i vilken din nuvarande formulär fält betyder mycket. Den ordning i vilken du ber användarna att tillhandahålla information kan göra dem mer benägna att slutföra formulär, eller lämna dem frustrerade och ring din support istället för att trycka på "Skicka" på din formulär. Gruppera alltid fält tillsammans för information som hör ihop. Lägg till avdelare mellan sektioner.

  1. Inmatningsfält 

Webb formulär riktade mot mobila enheter bör inte bara kodas på ett mobilvänligt sätt, de bör också utformas för att vara mobilvänliga. Detta innebär att man använder hela vyporten av enheter och inte gör det svårt för användarna att komma till den information de letar efter. Att trycka på små inmatningsfält eller ha rullgardinsmenyer högst upp som kräver mycket rullning för att komma åt är frustrerande för mobilanvändare.

  1. Fältetiketter 

Jag är säker på att du har sett dem – de fältetiketter som visas som en serie punkter eller streck nedan formulär fält. De berättar omedelbart för användaren vilken information som efterfrågas och ger ledtrådar om vilken typ av information som ska inkluderas. 

  1. Feedback och CTA-knappar 

är viktiga element att ha på din mobilsajt, särskilt eftersom det blir allt vanligare att konvertera mobilbesökare till leads.

 Gör säkerheten för din webbplats och webb formulär högsta prioritet

Med nyare forskning som visar att en tredjedel av människor är oroliga över hur mycket personlig information de tillhandahåller via internet, bör säkerheten vara ditt största problem när du skapar en webb formulär. Se till att din webb formulär är säkrade med SSL-kryptering, men för att bygga förtroende hos respondenterna behöver du gå längre.

Använd popup-fönster med exit-avsikt

Exit-avsikt popup-fönster är ett av de mest effektiva marknadsföringsverktygen online idag. De får oss ofta att gå dit vi aldrig trodde att vi skulle. Jag är säker på att du faktiskt har köpt en vara eftersom en utgångspopup dök upp och du bestämde dig för att vidta åtgärder.

"Enligt Conversion Sciences kan "10 till 15 procent av förlorade besökare 'räddas' genom att använda popup-fönster för exit-avsikt. Med andra ord, mellan 10 [och] 15 procent av besökarna som lämnar din webbplats kommer att svara på ett välarbetat meddelande." Så oavsett vissa människors uppfattning om popup-fönster, så fungerar popup-fönster med exit-avsikt”

https://conversionfanatics.com/exit-intent-popups/ 

Vad är egentligen en exit-popup?

En exit-popup är ett modalt fönster som är utformat för att fånga din läsare när de är på väg att lämna din webbplats och föra tillbaka dem till din försäljnings- eller marknadsföringstratt. 

Exit-avsikts popup-fönster har funnits länge och de har blivit betydligt mer sofistikerade. Exit-avsikten kan väcka uppmärksamhet, den fokuserar om din besökares fokus mot exit-prompten som sedan skapar en känsla av brådska för att öka antalet omvandlingar.

Fånga besökarens uppmärksamhet med en välkommen popup som samlar in e-postmeddelanden och ger dem en andra chans att fånga din blymagnet. Din e-postmarknadsföring kommer definitivt att bli mer framgångsrik. Du samlar e-postmeddelanden på varje webbsida, inte bara den som är tillägnad uppsökandet.

Samla Abandonment Web Formulär Data

Hur många gånger har du gått för att fylla i en formulär, bara för att få ett steg in och inse att du saknar viktig information? Jag slår vad om att det har hänt oss alla. Det är därför funktionen "Spara till senare" - vi vet alla hur jobbigt det är att börja om från början.

Spara till senare Det är en superanvändbar funktion för personer som inte vill skicka in sina omedelbart formulär, men återkommer hellre till det senare. Det tillåter användare att spara tid genom att inte ange samma information två gånger.

Inte all webb formulär leverantörer kommer att ha en automatisk sparfunktion. De använder dock olika taktiker för detta problem. Till exempel är de vanligaste scenarierna: 

  • "Spara för senare"-knappar  
  • En unik länk skickas till dig via e-post för att fortsätta vid ett senare tillfälle
  • Spara automatiskt med förifyllt formulär 
  • E-posta Autosvar med länk till formulär

Låt oss gå igenom dem en efter en och titta på för- och nackdelar! 

  • Spara för senare knappar 

Det finns vanligtvis två typer av webb formulär leverantörer, webbapplikationer eller plugins/tillägg. Det förra är vanligtvis sant för Wordpress eller CRM-system som Salesforce. Webbapplikationer är fullskaliga SaaS-applikationer som Formstack. 

En webbapplikation har fler möjligheter att spara data från formulär centralt med högre säkerhetsåtgärder än vad ett Wordpress-plugin skulle ha tekniskt sett.

Kredit: https://indition.com/forms/save-resume


  • En unik länk skickas till dig via e-post för att fortsätta vid ett senare tillfälle

När dina användare sparar sina formulär poster kommer du att kunna skicka en länk till dem som tar dem direkt tillbaka. Du kan anpassa Från-adressen och ämnet för detta e-postmeddelande samt alla meddelanden som ingår i det! 


  • Spara automatiskt med förifyllt formulär
Krediter: https://engage.activedemand.com/hc/en-us/articles/360047171173-How-do-I-pre-populate-forms-with-contact-data-

Istället för en blank formulär, kan du ha en förfylld formulär som inkluderar den tidigare angivna informationen som automatiskt fylls i för dina användare. Detta gör fyllningsprocessen mycket kortare och kommer att minska eventuell friktion. Att hitta en formulär leverantör med ett automatiskt förfyllningsalternativ är inte lätt eftersom de flesta leverantörer bara har Spara för senare i kombination med Email Unique Link. 

Här på Responser vi inser behovet av autofyll-funktionen oavsett om användare har Wordpress, CRM-system eller använder en webbapplikation. Så om din formulär leverantören inte har det, du är välkommen att utforska Spara automatiskt med inbyggd e-postsvarare.


  • E-posta Autosvar med länk till förbefolkat formulär
E-postmeddelanden om övergivna varukorg är nyckeln till att åter engagera kunder som lämnar varor i sina kundvagnar utan att slutföra kassan. En nyligen genomförd undersökning av 500 ledande globala varumärken visade att 44% öppnade den här typen av e-post och 29.9 procent ledde tillbaka till en återställd försäljning. 

Återvinningsgraden för kundvagnar i linje med övergiven B2B/B2C-webb formulär som vi ser kl Responser. I genomsnitt ser vi en återvinningsgrad på 27%. Det betyder att om du köper trafik från betalda annonser är det samma sak som att få tillbaka 27 % av din marknadsföringsbudget. Bara genom att installera lead capture-skriptet och aktivera automatiskt svar på e-post.


Samla in partiella poster från en webb Formulär

Partiella poster är den saknade länken till din försäljningstratt. Det är inte ovanligt med blyfångning formulär för att få besökare som gör det skilda vägen innan de överger formulär helt, lämnar alla sina detaljer bakom sig. 

Men du behöver inte låta dessa försvunna besökare glida mellan fingrarna. För med Responsers funktion för partiella poster kan du enkelt återfå den informationen och flytta dem vidare i din leadgenereringsprocess.

Många formulär leverantörer som har funktionen för partiella inlämningar, som Formstack, låter dig inte se hänvisningstrafik på partiella poster. Vilket skulle vara avgörande för att mildra eventuella framtida förluster och göra formulär optimering. Det är inte heller ovanligt att delinlämningar inte kopplas till Zapier eller CRM-system eftersom uppgifterna inte är validerade. 

Kreditera: Responser.com


Responsers lead management inkluderar formulär fullständighet, trafikkälla och medium, konverterad eller ej konverterad samt e-poststatus för Skickat, Öppnad & Klickad.

Kreditera: Responser.com trattanalys

Partiella poster är det första steget för att återfå dina förlorade potentiella kunder. Leads kan återvinnas via ovanstående taktik för förfyllning formulär i kombination med en e-postautosvarare. Detta kan i vissa fall öka dina potentiella kunder mellan 25-50 %.

Förbättra designen av din webb Formulär

Från Journal of Marketing; 

”Betydande forskning har visat att kunder är mycket känsliga för online formulär, även när de inte kan formulera det." 


Har du märkt att de flesta webben formulär är det inte så lätt för kunderna att använda? Eller om de är det, är de otympliga och kräver mycket onödig data. Här är vad du ska tänka på när du designar din formulär;

 

Webb Formulär Designtips:

  • Formulär struktur: fråga bara vad som är nödvändigt - Med fler fält på din formulär, kommer dina omvandlingsfrekvenser sannolikt att sjunka. När du har ett litet antal fält på din formulär, gör det att slutföra formulär lättare för dina besökare. Istället för att komma på en annan fråga som de kanske inte nödvändigtvis vill svara på kan de snabbt komma i kontakt med dig.

 

  • Undvik valfria fält i inmatningsfält – Det ligger i den mänskliga naturen: vi gillar inte att ge den information vi inte ombeds om. Detta betyder om du lägger in ett "valfritt" fält i din formulär och besökaren rullar förbi den för att försöka hitta 'skicka-knappen, de kanske inte slutför den.


 Webb formulär som fungerar på alla enheter

https://www.thinkwithgoogle.com/articles/chapter-5-form-entry.html

Det är viktigt att se till att fälten är läsbara och tillgängliga hela tiden. Se till att de inte blockeras av några gränssnittselement som tangentbordet, och låt användarna slutföra sin inmatning innan de flyttar upp varje fält automatiskt på skärmen.

Din formulär bör vara tillgänglig på alla mobila enheter för att skapa en enkel upplevelse för besökarna. Detta innebär att optimera din formulär med den senaste tekniken och uppmärksam design så att den kan fungera i alla storlekar och riktningar – oavsett om du använder en Apple-produkt, Android-enhet (eller något annat!).

Medan smartphoneanvändningen kommer att fortsätta att accelerera, förutspås surfplattanvändare gå om bärbara/datoranvändare inom en snar framtid. Se till att din webb formulär kan användas på alla enheter är viktigt så undvik eventuella avbrott i användarens engagemang!

Formulär är webbens sätt att engagera användarna. Används på rätt sätt, formulär kan engagera dina användare och öka din konverteringsfrekvens. Men om du är dåligt utformad kan du skapa en fruktansvärt skrämmande upplevelse som skrämmer bort dina användare.

Kredit: https://www.frevvo.com/blog/beautiful-responsive-web-forms/

Mobilanvändare scrollar naturligtvis ner sina telefoner, inte tvärs över. Det är därför det är viktigt för formulär att börja på toppen och gå hela vägen till botten så att de enkelt kan hitta var du vill ha dem i ditt innehåll! 

Det kan verka som en enkolumn formulär skulle vara lätt nog eftersom det inte är någon vänster- eller högerrullning inblandad – men detta skapar bara förvirring när vi har flera kolumner med text på varje rad med widgets (som fält).

På grund av den begränsade skärmfastigheten på en mobil enhet är det viktigt inte bara för användare att kunna slutföra din formulär snabbt men också under hela resan så att de får en trevlig upplevelse. Detta kan uppnås genom att ge dem framstegssteg eller sidnumrering när det behövs under deras session och hjälpa dig att vägleda dig genom eventuell förvirring på vägen.


Använda sig av formulär verktygstips för att ge hjälp

D:\Responser\tooltip-th.jpg

För att skapa en bättre användarupplevelse måste du få dina användare att trivas på din webbplats. En av teknikerna är att använda verktygstips som ger lite information om delar av ditt gränssnitt. Detta är ett enkelt och snabbt sätt som kan användas flitigt. Du måste bara veta hur och var du ska göra det.

 

Så, vad är egentligen ett verktygstips?

Verktygstips är de där små rutorna som visas när du håller muspekaren över en knapp, och de ger information och instruktioner om vad som kommer att hända när du klickar. Detta är ett bra sätt att ge användarna all information de behöver utan att överväldiga dem. 

Verktygstips kan också hjälpa användare att bättre förstå svåra val eller komplexa alternativ. När de används på ett klokt sätt kan verktygstips vara ett viktigt UX-verktyg som hjälper användare att förstå komplexa alternativ på ett tydligare sätt. Varje bra formulär har dem, och det tycker vi att din också borde göra.

3 Strategier för att förbättra användarupplevelsen med verktygstips

  1. Kontextualisera din formulär bistånd

Med verktygstips kan du kommentera din webb formulär med hjälpsam eller kontextuell text. Du kan till exempel använda ett verktygstips för att förklara syftet med en bild eller ge instruktioner om hur man interagerar med ett visst element. Verktygstips är användbara när användare behöver förtydligande om vilket innehåll som finns tillgängligt på webben formulär eller instruktioner om hur man interagerar med det innehållet.

  1. Hjälpa till med att slutföra formulär

Verktygstips är ett effektivt och användbart sätt att presentera information för användare i flera fall. Till exempel när du lämnar input i en formulär fältet eller när du tillhandahåller navigeringsalternativ, kan verktygstips ge hjälp när användare inte vet hur de ska fylla ett fält eller inte är medvetna om hur de ska gå vidare i gränssnittet.

  1. Förklaring av komplicerade funktioner

Om användare inte förstår vad ditt formulär ber dem att göra, kan de snabbt bli obekväma. Det är därför du ofta tycker att verktygstips är användbara. De kan vara riktigt användbara om du vill ha mer detaljer om något som dina användare kanske inte förstår.

Öka formulär konvertering genom att använda en framstegsindikator


Credihttps://dribbble.com/shots/10488601-Progress-Indicator-on-Forms/attachments/2323166?mode=media


Enkla förloppsindikatorer låter användarna veta hur långt de är i en process. Resultatet är att dina kunder kommer att veta exakt hur långt de har kommit igenom formulär-fyllningsprocessen, och kommer att vara mer sannolikt att slutföra formulär.

En framstegsindikators psykologiska inverkan

Inuti eller utanför formulär, kan förloppsindikatorer visas. Följande är de två primära typerna:

  1. Procentstapel 

Detta är en grundläggande stapel som registrerar framsteg i procent. Det går vanligtvis längst upp på sidan och fungerar bra för kortare tider formulär. Den går också tillbaka till noll, så återkommande användare kan enkelt ta reda på var de är på väg – inget "Var är jag nu?" frågor – och det gör det enkelt för användare att se hur mycket framsteg som har gjorts och hur mycket arbete som återstår att göra.

  1. Steg vänster processfält
D:\Responser\steg bar.jfif
Kreditera:https://dev.to/codingnepal/multi-step-form-with-step-progress-bar-in-html-css-javascript-4dac 

Ofta krävs en rad steg för att fylla i en formulär. För att hindra människor från att bli ledsna och överge kan du tala om för dem hur många steg som återstår per sida. Med "steg vänster bar" kan du implementera en förloppsindikator som visar hur många steg som har slutförts och hur många som återstår för varje enskild sida.


Använd de webbaserade verktygen för skärminspelning

D:\Responser\hotjar.png
Chttps://www.hotjar.com/product/heatmaps/ 

Skärminspelningsverktyg är användbara för att spåra hur dina besökare interagerar med din webbplats eller webb formulär. Med hjälp av dessa verktyg kan du spela upp hur faktiska kunder interagerar med din webb formulär. Om du sedan tittar på den inspelade videon kommer den att ge dig verkliga insikter om vilka element på din webbplats de klickade på och vad de till exempel sökte efter.

Ett bra verktyg du kan använda är Hotjar. Detta verktyg låter dig se hur folk fyller i din formulär. Den rapporterar också var besökare fastnade på din formulär och låter dig skapa användarsessioner. På så sätt kommer du att kunna veta var besökarna fastnar på din formulär, vilka fält de har problem med och om det finns några problem med layouten på sidan som saktar ner dem

Programvara för skärminspelning finns i en mängd olika formulär, Inklusive:

  • Hotjar
  • Musflöde
  • Inspektera
  • Smartlook
  • Hoverowl

Ett annat bra verktyg är Logrocket. LogRocket är det perfekta verktyget för utvecklare som vill få en tydlig förståelse för vad användare gör i sina appar och hur de interagerar med det. Med Logrocket kan du fånga alla möjliga sessionsinspelningar samt loggar från din app så att problem hittas innan alltför många märker dem.


Kreditera:https://logrocket.com/for/error-tracking-software/

Bäst Formulär CTA-färger för konvertering

D:\Responser\cta-color.png
Kreditera; https://snov.io/glossary/call-to-action/ 

Färgen på din uppmaning kan ha en enorm inverkan på hur människor klickar och vad de ser. Vi vet att sättet vi kommunicerar med vår publik är viktigt så det kan verka förvirrande när du får olika alternativ för CTAs i termer eller färger från orange till blått; men oroa dig inte. 

Det beror på att det finns vissa faktorer inblandade angående kulturskillnader såväl som reaktioner på dessa två specifika stämningar/associationer över demografi, såsom åldersgrupper etc., vilket innebär att en uppsättning kan fungera bättre än en annan beroende på var denna kampanj kommer att ses av sina konsumenter. 

En kontrasterande färg används i en effektiv CTA-knapp. Målet med en uppmaning till handling är att få din publiks uppmärksamhet. Om inte tonen är kontrasterad är detta omöjligt att skapa. Rött och orange är de finaste kontrastfärgerna du kan använda på din formulär. Om du är osäker på andra färger, kom ihåg att dessa kombinationer är de mest effektiva.

 

SAP fann att orange CTA ökade sin omvandlingsfrekvens med över 32.5%. (QuickSprout)

 

  • Färger och deras psykologiska samband

Färg är en viktig aspekt av webben formulär design. Färgerna i din layout kan antingen lyfta dig upp eller ta ner dig. Tyvärr för mycket webb formulär ägare gissar bara när det gäller att välja färger. Eftersom dessa färger används för uppmaningsknappar är de mycket viktiga att få rätt.

  • Experimentera med olika färgkombinationer.

Vilken färgkombination fungerar bäst i dina uppmaningsknappar? Utan att testa kommer du aldrig att veta. Experimentera med olika färgkombinationer.

Röd - är färgen på kärlek, blod, eld, passion, styrka, kraft. Det sägs att den röda färgen har den starkaste effekten på människor. Det är därför de flesta snabbmatsrestauranger använder denna färg för sina logotyper och annonser.

Orange - är en färg som stimulerar sinnena som får människor att reagera snabbt. Även färgen i sig får dig att tänka på färsk frukt eller varma saker. Orange är en av de enklaste färgerna att läsa i tryck eftersom apelsin väcker kreativitet. Det är precis därför den troligen kommer att placeras på CTA-knappen.

Färgbeslut - Så istället för att försöka hitta den "perfekta" färgen, välj den färg som ökar synligheten för din uppmaning. Med detta enkla och beprövade tillvägagångssätt kan du praktiskt taget garantera en ökning av webben formulär omvandlingar.

Bästa tipsen för att välja rätt CTA-färg

Tips #1 Stick ut

CTA-knappen måste vara iögonfallande, djärv och levande. För att få din webbplats designestetik kan du använda många färger som sticker ut från resten som orange eller röd

Tips #2 Använd vitt utrymme och håll det rent

För att din uppmaningsknapp ska vara effektiv, gör den till fokuspunkten för uppmärksamheten. Använd inga andra färger på sidan förutom denna ena fantastiska djärva CTA! Håll saker rent och enkelt med blanksteg eller lugnande toner om det behövs så att användare snabbt kan skanna igenom all tillgänglig information utan att distraheras av något annat. 

Om möjligt, försök att inte ha för många livfulla nyanser framför vilken produkt/tjänst som erbjuds, för då kan folk gå miste om att klicka på kontaktuppgifter - vilket alltid bör stå i centrum när potentiella kunder tittar på något online.

Genom att minska röran kring deras CTA ökade Open Miles omvandlingsfrekvens med 232%. (VWO)

Tips #3 Använd inte CTA-färgen för någonting 

Oavsett vilken färg du väljer, se till att den endast används med din CTA. Den enda gången en besökare ska se färgen är när de klickar på knappen. Distrahera inte dina besökare genom att lägga till samma färg på fler element på sidan. Gör det unikt!

Testa meddelandet på din uppmaningsknapp

CTA:er är viktiga eftersom de kan hjälpa till att förstärka dina marknadsföringsinsatser.

Vad gör en effektiv CTA? En övertygande CTA-knapp sticker ut, det råder ingen tvekan om det. Men se till att du går den extra milen för att göra dess effektivitet absolut. Följande tips kommer att berätta vad som gör en effektiv CTA-knapp, följt av några praktiska råd om hur du skapar en egen.

ContentVerve såg en 90 % ökning av klickfrekvensen genom att använda förstapersonsfraser: "Starta min kostnadsfria 30 dagars provperiod" kontra "Starta din kostnadsfria 30 dagars provperiod."

 

En ny studie har visat att personliga uppmaningar omvandlar 202 % bättre än traditionella. 

Kreditera:https://blog.hubspot.com/marketing/personalized-calls-to-action-convert-better-data 

Generisk CTA
En uppmaningsknapp med denna stil kommer att vara densamma för alla besökare, oavsett deras enhet eller attribut.

Multivariat CTA
CTA liknar Generic CTA, men istället för bara en uppmaning kan det finnas två eller flera som testas mot varandra. Variationerna kommer att få trafiken fördelad jämnt mellan dem och sedan utses vinnaren baserat på högsta konverteringsfrekvens. https://blog.hubspot.com/marketing/personalized-calls-to-action-convert-better-data

Smart cta

Denna catchy CTA är skräddarsydd efter dina individuella behov. Det kan anpassas beroende på var du är, vilken webbläsare eller enhet vi använder för att komma åt webbplatsen (till exempel mobil), oavsett om det bara är nyfikenhet som förde oss hit idag i motsats till de som letade efter något specifikt - som "Hur gör Jag får gratis presenter?"

Hubspot.com

Ett av de bästa sätten att förbättra konverteringsfrekvensen är genom att testa olika kopior. Hubspot ville se om knappbaserade CTA:er skulle vara mer framgångsrika än bilder för olika typer av uppmaningsknappar, så i det här experimentet jämförde de dem sida vid sida och det är tydligt att knappar överträffar sina bildmotsvarigheter dramatiskt!

Hubspot fann att textbaserade uppmaning till handlingar i blogginlägg som i bilden ovan konverterar bättre. I allmänhet placeras den här typen av CTA nära eller överst på den övre tredjedelen av stolpen och åtföljs sedan av en annan längst ned för extra effekt. Paret har dramatiskt ökat konverteringar från blogginnehåll.

 Adoptera förifyllt formulär på din webbplats

Vilka är de främsta fördelarna med att använda förfyllda formulär på din hemsida? Om du använder formulär i syfte att generera potentiella kunder kommer det att minska din kunds arbetsbelastning i betydande grad. Formulär Förkvalificering av prospekt är ett bra sätt att bekämpa formulär övergivenhet.

Om du aldrig har använt en formulär förfyllningsverktyg innan, så här fungerar det

Många företag som Clearbit, FullContact och InsideView använder 100s av datapunkter för att kontrollera dina potentiella kunder via sökningar på serversidan och berika din formulär. 

Fördelen med att ge dina besökare en omedelbar e-postsökningsprocess är att verifiera e-postadressen mot uppdaterad LinkedIn och andra datakällor. 

Genom att befolka resten av formulär, du behöver inte fråga potentiella kunder om den informationen i förväg. Det leder till kortare formulär och högre konverteringsfrekvens. 

Dessutom får ditt CRM-system berikad firmografisk data om företagsnamn, titel & roll, antal anställda och företagsomsättning mm.

Om en formulär och programvara för kontaktberikning verkar vara ett kostsamt alternativ, du kan alltid verifiera din e-post och göra telefonnummersökningar för att verifiera dina framtidsutsikters legitimitet för en bråkdel av priset. 

Företag gillar Numrifiera validera telefonnummer i över 200+ länder som kan vara bra för ditt uppsökande team att lita på.

Idén är briljant, implementeringen är snygg och sömlös för användaren. Förfylld formulär baserat på användardata är en bra idé som kan implementeras för många branscher tillsammans med sociala inloggningar. Detta kan ge dig möjlighet att gå före dina konkurrenter när det gäller att få besökarnas värdefulla information, men också bidra till att öka antalet omvandlingar genom att minska formulär övergivenhet.


Att behålla formulär enkel, använd fördesignad formulär mallar

En ren och enkel kontakt formulär är den bästa sorten formulär. Det gör jobbet snabbt, enkelt och utan komplikationer. Tyvärr många formulär är mindre effektiva på att få människor att svara. Genom att be om för mycket information eller göra formulär för länge är det mer sannolikt att du blir övergiven formulär. Det tar trots allt bara några extra klick för att komma till en annan sida på din webbplats.

Utvecklande formulär kan vara tidskrävande. Det finns så många saker att tänka på för att säkerställa att du samlar in rätt data. Lyckligtvis finns det formulär leverantörer som erbjuder flexibla alternativ som låter dig skapa vackra formulär på bara några minuter för att samla in data.

Dessa formulär mallar ser till att din formulär samla in data utan onödiga distraktioner.

Enligt US Web Design Systems, den allmänna tillgänglighetsguiden för formulär är följande:

  • Anpassa lättillgängligt. När du anpassar dessa mallar, se till att de uppfyller tillgänglighetsriktlinjerna i denna introduktion och enligt beskrivningen för varje kontroll.

  • Kontrollera inte ordningen på element med CSS. Visa formulär kontroller i samma ordning i HTML som de visas på skärmen. Använd inte CSS för att ordna om formulär kontroller. Skärmläsare berättar formulär i den ordning de visas i HTML-koden.

  • Rikta in validering med ingångar. Visuellt anpassa valideringsmeddelanden med inmatningsfälten så att personer som använder skärmförstorare kan läsa dem snabbt.

  • Använd rätt uppmärkning. Gruppera varje uppsättning av tematiskt relaterade kontroller i ett fältuppsättningselement. Använd legendelementet för att erbjuda en etikett inom var och en. Fältuppsättningen och legendelementen gör det lättare för skärmläsare att navigera i formulär.

  • Använd legender. Använd en enda förklaring för fieldset (detta krävs). Ett exempel på en vanlig användning av fieldset och legend är en fråga med alternativknappsalternativ för svar. Frågetexten och alternativknapparna är inslagna i en fältuppsättning, med själva frågan inuti legendtaggen.

  • Bädda in flera fältuppsättningar och legender för mer komplex formulär.
  • Använd enkla vertikala layouter. Behåll din formulär block i ett vertikalt mönster. Detta tillvägagångssätt är idealiskt ur tillgänglighetssynpunkt, på grund av begränsad syn som gör det svårt att skanna från höger till vänster.

https://designsystem.digital.gov/templates/form-templates/


Skapa smart Formulär med villkorlig logik

 

D:\Responser\Logik formulär.png
Kreditera:https://www.jotform.com/help/57-smart-forms-conditional-logic-for-online-forms/   

Smart Formulär är formulär som använder villkorlig logik för att upptäcka användarbeteende och sedan vidtar åtgärder i enlighet med detta. 

Beroende på hur formulär är konfigurerad, kan åtgärder inkludera att spara förlopp, dölja/visa element som inmatningsfält och felmeddelanden, gå vidare till nästa steg i formulär, etc. Med villkorlig logik kan du skapa anpassade formulär som är anpassade till användarnas beteende. Om du vill förbättra upplevelsen för dina användare bör du överväga att använda Smart Formulär med villkorlig logik.

Ninja Formulär är ett bra exempel på ett Wordpress-plugin som tar villkorlig logik på allvar. 

Kreditera:https://ninjaforms.com/docs/conditional-logic/

Förbättra Formulär Säkerhet för att inspirera till förtroende och bygga förtroende

Du har arbetat hårt för att bygga upp en onlinenärvaro, men får du avkastning på din investering? Det spelar ingen roll hur anvndbar din webb är formulär är hur omfattande samlingen av information du erbjuder gratis, eller vilka erbjudanden du har. 

Om kunderna inte kan lita på dig. Ingen kommer att registrera sig för ditt nyhetsbrev, bli ett fan på Facebook eller följa dig på Twitter, eller köpa från din butik eller ens fylla i låneansökningar. Utan webbplatssäkerhet överlåter du spelplanen till konkurrenterna.

Alla i världen, förmodligen du också, använder online formulär. För att skydda ditt företag från bedrägeri och hacking är det viktigt att ha en säker formulär. 

Här är de två tipsen om hur du undviker formulär övergiven genom att implementera säkerhetsåtgärder och göra din process smidig nog för dina kunder att fylla i din formulär.

  • Installera ett SSL-certifikat

En av de enklaste sakerna du kan göra för att skydda din webbplats, dig själv och användare från hackare är att installera ett SSL-certifikat (Secure Sockets Layer). Du kanske inte inser det men när du surfar på webben finns det vanligtvis bokstaven "s" i https som står för Säkert; detta innebär att varje webbplats som använder kryptering på sina sidor kommer att ha ett lås över dem om de nås via google chrome eller safari webbläsare

  • Använd antimalware

Det finns gott om alternativ för anti-malware-programvara. Vissa har gratisplaner, medan andra måste du betala för med din dataplan eller köpa en licensnyckel för all åtkomst om de erbjuder en alls (SiteLock). Antivirusprogram skannar automatiskt filer vid uppstart och gör sedan veckosökningar också så att inget missas!

  • Webbskanning 
  • Skadlig programvara upptäckt och borttagning 
  • Webbapplikations brandvägg 
  • Sårbarhetspatchning 
  • DDoS-skydd 
  • PCI-överensstämmelse

  • Håll din Wordpress-webbplats uppdaterad

Om du inte uppdaterar din WordPress kärnprogramvara, liksom eventuella plugins som är installerade på webbplatsen, kan allt bli föråldrat och sårbart för buggar eller fel. Om detta händer kommer hackare att kunna utnyttja dessa sårbarheter i skadliga syften.

  • Acceptera kommentarer manuellt 

Så när du ser de där kommentarerna som inte är så roliga, vet bara att de kan komma från en bot eller ett falskt konto. Detta beror på att bots och förfalskningar alltid letar efter en möjlighet att spam folk i din nisch med deras länk - vilket också kan utgöra säkerhetsrisker.



Kundernas förväntningar

När någon fyller i en formulär på din webbplats bör du inte ha något annat val än att erbjuda en säker anslutning. Du bör göra allt du kan för att säkerställa att informationen från den andra parten är säker.

För många går trygghet och tillit hand i hand. Detta beror på att människor tenderar att lita på dem som verkar ta säkerheten på allvar. Följaktligen kan produkter eller företag som inte upprätthåller en hög säkerhetsnivå inte vara lika pålitliga som de som gör det. När du utvecklar en online formulär, det är ett utmärkt sätt att öka förtroendet hos dina kunder genom att täcka alla dina baser med lämpliga säkerhetsmetoder och försiktighetsåtgärder.

Det finns många saker att tänka på för att bevara detta förtroende och skydda säkerheten för dina kunders data.


  • Integritetspolicy
  • Varumärkesigenkänning
  • Kontakt information 
  • Kryptering 
  • Autentisering
  • Datatypinsamling

Formulär Avslutning och optimering i avslutning

De flesta företag lider av den dåliga konverteringsfrekvensen på sin webb formulär. Många besökare överger webben formulär halvvägs, till och med innan de är klara, medan vissa lämnar sidan helt och hållet. Detta är inte bara en förlust av intäkter utan också en alternativkostnad. 


Det finns många anledningar till att människor överger webben formulär. Det är viktigt att inte fokusera på bara en källa, utan att förstå vad som orsakar övergivande i varje steg av konverteringstratten. 


Genom att göra detta kan du skapa en strategisk plan för förbättringar och minimera antalet personer som lämnar din webb formulär innan du konverterar.


Det handlar inte om att fokusera på en enda taktik, snarare att implementera ett helhetsgrepp på formulär optimering.



Senaste artiklarna

Bläddra bland alla artiklar
FrançaisItalianoEspañolDeutschjęzyk polskiPortuguêsNederlandsEnglish汉语SvenskaEnglish